condemna

El Metro de Madrid pagarà més de 370.000 euros a la família del treballador mort després d'exposició a l'amiant

El mort va ser el primer cas de malaltia reconeguda a la companyia

julian-martin

julian-martin

3
Es llegeix en minuts
Europa Press

El Jutjat Social número 10 de Madrid ha condemnat el Metro de Madrid a indemnitzar amb més de 370.000 euros la família de Julián Martín, el treballador de manteniment que va morir de càncer per exposició a l’amiant durant la seva activitat laboral. El mort va ser el primer cas de malaltia reconeguda a la companyia per exposició a aquest material i un altre empleat també va morir per la mateixa causa. A part, dimarts passat va morir per càncer de pulmó un company de tots dos, però en aquest cas encara no hi ha cap informe que vinculi la seva mort amb l’amiant.

En una sentència, a la qual ha tingut accés Europa Press, la magistrada del Jutjat estima la demanda interposada per la seva vídua i la seva filla i decreta que el suburbà madrileny aboni la quantitat de 371.733 euros per danys i perjudicis derivats de la mort d’aquest empleat per malaltia professional. Contra la resolució judicial es pot interposar unrecurs de súplica davant la Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Madrid.

Les quantitats

La resolució judicial considera, tal com demanava la representació legal de la família, aplicar el barem de danys establert a la llei d’assegurança en la circulació de vehicles a motor que sustentava la demanda elaborada pel lletrat Fernando Morillo per reclamar al suburbà una quantia de gairebé 400.000 euros.

Concretament, es fixa un import de 158.465 euros en concepte d’insuficiència respiratòria patida pel mort des de l’agost del 2018 fins a la data de la seva mort, juntament amb 17.628 euros més pel perjudici personal greu que li va suposar el període d’estabilització de la seva malaltia (al·ludint als 16 dies d’hospitalització qualificats de perjudici greu).

D’altra banda, en concepte de mal moral i pèrdua de qualitat de vida es fixa en 100.000 euros al considerar que el procés de la malaltia va ser "cada vegada més lesiu" fins a arribar a la seva fase terminal i mort.

A més, apunta a 96.000 euros més en concepte de perjudici psicofísic i mal moral complementari pel càncer de pulmó que va patir Julián. No obstant, la sentència no veu acreditat que s’hagi d’abonar la quantitat de 23.869 euros en concepte de lucre cessant, per entendre que en aquest cas no hi ha indemnització a abonar en aquesta categoria.

"Per tot el que és procedent, declarar que la indemnització en concepte de responsabilitat civil reclamada en demanda derivada de la mort de Julián Martín per contingència de malaltia professional ascendeix a 371.733,65 euros", recull la resolució.

Càncer generat per l’amiant 

La magistrada considera acreditat que el treballador va tenir un càncer de pulmó, i que va ser diferent d’un altre de laringe que va patir el 2010, "per la inhalació d’asbest que és d’índole terminal mentre que el de laringe no va produir cap recidiva". També remarca que per aquesta situació va rebre la incapacitat per contingència de malaltia professional, igual com la seva mort conforme a la indemnització atorgada a la seva vídua. "Que l’amiant o asbest és un producte existent en els elements fets servir a la maquinària i els aparells elèctrics dels trens de Metro exercint el treballador la funció de manteniment preventiu i correctiu d'aquests elements", afegeix la sentència per recordar que va deixar els serveis a la companyia des del 1980 i que la documentació aportada pel suburbà "no desvirtua ni és susceptible de contrarestar la reclamació".

Notícies relacionades

Finalment, recalca que l’"al·legació que el Metro desconeixia els efectes de la inhalació de l’asbest, d’una banda no eximeix la responsabilitat empresarial i de l’altra, a més, queda desvirtuada conforme al dictamen de la Comissió d’Investigació de l’Assemblea de Madrid".

Durant la vista oral del judici que va tenir lloc l’1 d’abril, diversos companys seus van assegurar que havien manipulat peces amb aquest material cada setmana i fins i tot "pràcticament diàriament" i van dir també que l’empresa no els va informar que treballaven amb aquest element fins que van conèixer aquest cas, el setembre del 2017.

Temes:

Madrid Metro