QUE NO PARI LA MÚSICA
¿Què se n'ha fet del rock simfònic?
Ha sigut un dels gèneres més discutits, però, tot i que l'anés escoltant d'amagat, molts grups moderns han filtrat el seu influx. Els seus pioners continuen donant guerra: aviat ens visitaran Yes, Nick Mason (ex-Pink Floyd) i Steve Hackett (ex-Genesis).

zentauroepp45699099 contra contraportada nick mason200227160455 /
Si hi ha un gènere musical que tot aquell que hagi pretès disfrutar d’un respecte intel·lectual ha hagut de manejar amb prudència, aquest és el rock simfònic. Així es va conèixer a Espanya aquest corrent que va viure el seu auge als 70; etiqueta substituïda amb el temps per la més homologada de rock progressiu o prog-rock. Parlem de l’escola que es va voler saltar les regles de la cançó de tres minuts i dels motllos estrofa-tornada-estrofa. Composicions cabaloses, de vegades excèntriques, fins i tot una mica boges, que tendien a la fantasia i la fabulació literària, a l’experimentació amb el so i, en ocasions, als solos més llargs que un dia sense pa.
Una evolució de la psicodèlia i de les audàcies dels Beatles mateixos (‘Sgt. Pepper’s) o els Beach Boys (Pet sounds), portades a un estadi arriscat i envoltades en una imatgeria febril: portades d’àlbums evocadores de mons il·lusoris, obres desplegades en suites, diàlegs orquestrals, malabarismes del senyor guitarrista (i de tots els altres). El 1977, va venir el punk, es va carregar l’encantament i el prog-rock va passar a simbolitzar la decadència de l’imperi, marcat a foc per artificiós, corcó i allunyat de la realitat. I des d’aleshores, molts de qui han continuat escoltant-lo ho han fet d’amagat.
Quan Radiohead va llançar el venerat ‘OK Computer’ (1997), a la pregunta de si Thom Yorke i companyia bevien del rock progressiu, no parpellejaven: «¡Ho odiem!». Bons nois, si bé, en aquell disc (i en els següents) es pot intuir l’influx de Pink Floyd, King Crimson o Genesis (bandes aquestes, sobretot les dues primeres, mereixedores en general d’una consideració especial, s’ha de dir). Però aquesta és una música reduïda a la caricatura, més ventilada amb displicència que escoltada serenament: ¿Radiohead detestava el gènere, o allò que se’n deia?
I bé, el rock progressiu continua sent aquest submon del qual ningú que desitgi passar per modern i estilós se’n reconeixerà un fanàtic, si bé el seu llegat s’ha anat filtrant sibil·linament en tota classe d’obres modernes. Només s’ha d’escoltar un grup assidu del Primavera Sound com és Tame Impala, amb les seves evasives dinàmiques instrumentals, o els guillats nois de King Gizzard & The Lizard Wizard, o Fleet Foxes, o els més rodats The Flaming Lips, o metalers com Tool i Mastodon, o les bandes d’estadis Coldplay i Muse.
Mentrestant, els vells pioners continuen actius, tot i que les seves files estiguin delmades. El bateria de Pink Floyd, Nick Mason, es delecta ara tocant el material més remot del grup, el del període 1965-72, anterior al famós ‘The dark side of the moon’. «Ja hi ha moltes bandes de tribut tocant els èxits de Pink Floyd», m’explicava aquesta setmana en entrevista telefònica, motivada pel concert que oferirà amb la seva nova formació l’1 de juliol a Barts.
Notícies relacionadesEn aquesta sala actuarà aquest mateix divendres un altre nom històric d’aquesta escena, Jethro Tull, i el 16 de setembre ho farà Steve Hackett amb ‘Genesis revisited’, en homenatge al seu antic grup, que, per cert, planeja una gira de reunió (sense ell ni Peter Gabriel, i amb Phil Collins al capdavant) per al 2021. Un altre nom de llegenda, Yes, es deixarà veure el 26 d’abril a Razzmatazz, recorrent el seu àlbum ‘Relayer’, de 1974. La festa continua mentre els controls mèdics no aconsellin el contrari.
Tot i que titllat de pretenciós, vacu i propens a l’egocentrisme, el prog-rock ha tingut el seu paper en l’evolució de la música. Va expandir els límits de l’expressió pop i va entregar fantasia a l’afició. ¿Mereixia l’acarnissament? És espinós titllar de malvat tot un estil musical, i els excessos i els esperpents no són exclusiva de cap família, ni se’n deslliura l’isme més cool. Però, atenció: el prog-rock és, per excel·lència, una música anglesa, blanca i consumida per homes de mitjana edat. ¿Hi pot haver avui un perfil més odiós?
Viatge a l’origen de Pink Floyd
Tot apunta que Pink Floyd no tornarà per desinterès dels seus líders, Roger Waters i David Gilmour, però el seu històric bateria (l’únic membre del grup que ha participat en totes les seves encarnacions) encapçala ara la formació coneguda com Nick Mason’s Saucerful of Secrets, nom que fa al·lusió al segon àlbum de la banda, de 1968. La seva missió és revisar el repertori més juvenil de Pink Floyd, incloent l’etapa amb el malaguanyat Syd Barrett. Mason compta amb un vell col·laborador de Floyd, el baixista Guy Pratt, i amb Gary Kemp, guitarrista de Spandau Ballet, grup actualment al congelador.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE