Joan Donovan: "Les milícies ja es preparen per a una guerra civil als EUA"

Joan Donovan: "Les milícies ja es preparen per a una guerra civil als EUA"
3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Al llibre Mem wars va detallar com les comunitats d’extrema dreta online van popularitzar entre la societat idees marginals. ¿La causa d’això és Donald Trump?

El 2016 va començar a produir-se una gran fissura a les xarxes socials, entre esquerra i dreta, i també entre els que tenien una existència que girava al voltant de la política i els que no volien involucrar-s’hi. Aquests últims van veure en Trump una cosa diferent del polític habitual, com un home del poble. I ell va saber crear aquesta visió de si mateix com a antídot contra la política del passat. Per descomptat, això és mentida perquè és ric i famós. Però en canvi va atraure als mítings molta gent que no hi veien res de dolent.

I d’aquesta manera alimentava la mentalitat tribal...

Per això el veneren i li compren gorres, samarretes o la seva Bíblia.

La Casa Blanca ha adoptat l’estratègia dels mems i aquesta ironia per humiliar els seus rivals. ¿Com afecta el troleig constant l’estabilitat social?

La política nord-americana ha perdut el prestigi i la legitimitat que tenia. Si s’està fent broma és que no s’entén la política com una cosa digna. La manera infantil en què gestionen la comunicació és part integrant de la creació d’un escenari internacional en el qual els EUA s’estan convertint en un pària. Si no es mostra el respecte i l’empatia adequats, altres països consideraran que no val la pena col·laborar amb nosaltres.

¿Això fa probable que es produeixi una altra insurrecció?

Investigadors nord-americans del feixisme, en particular un dels millors, Timothy Snyder, han abandonat els EUA, cosa que significa que l’amenaça és real. La seva investigació apuntava al fet que el segon mandat de Trump es convertiria ràpidament en un règim feixista. I, en tan sols nou mesos de mandat, han canviat moltes coses: els preus, però també la manera com aborden les xarxes socials la moderació de continguts. N’hi ha moltes que ja han eliminat la verificació de la informació. Les xarxes socials són, en molts sentits, la infraestructura de la societat. Veiem un gran canvi per adaptar-se a l’agenda trumpista. I això és perillós, no només perquè aquestes empreses són els principals canals de comunicació dels EUA i l’estranger, sinó també perquè no sabem com prenen les decisions sobre els continguts. La manera com es programen els algoritmes té un paper important en el que es converteix en notícia dia rere dia.

¿Els més rics estan aconseguint el control de les xarxes socials per consolidar el seu poder?

Sí, la veritable forma de guanyar diners quan et fas tan ric és treure profit del Govern i entrar a les seves arques, que semblen infinites. Meta ara mateix treballa amb l’Exèrcit i als carrers ja es veuen agents d’immigració equipats amb les seves ulleres. Trump ha sabut explotar l’algoritme de les xarxes socials, que viralitza el contingut incendiari perquè capta més l’atenció. Charlie Kirk també va saber esprémer la indignació.

¿Va acabar sent víctima de la seva pròpia estratègia?

Kirk era molt bo a l’hora de fer enfadar la multitud, i això es traduïa en més visites. Promovia bastant la ira per fer-se popular a Internet. Però el motiu pel qual hem arribat a aquesta situació és l’excés d’armes que hi ha als EUA.

Un estat de polarització.

He estudiat molts assassinats extremistes, misogínia i violència, i el que en trec com a conclusió és que, en moltes ocasions, els atacants estan realment malalts. No tenen una visió política clara; només saben qui odien. Alguns dels assassinats que veiem ara no són de dretes o d’esquerres, sinó d’una manera nihilista de veure el món i sobre el que desencadenarà una guerra racial o una guerra civil.

Notícies relacionades

¿Els EUA poden arribar al caire d’una guerra civil?

En aquest moment passen moltes coses que ens porten a un cop silenciós del Govern. Que no puguem votar el 2026 a causa de les tàctiques per dificultar el registre de votants, l’enorme inversió per aplicar les lleis d’immigració i el desplegament militar en ciutats que ànsia de controlar com més aviat millor. Molts tenen por que això no sigui un pretext per tenir agents als col·legis electorals. Si aquestes coses comencen a passar, podríem passar d’un moment de protesta a un moment en què n’hi hagi que pensin que necessiten armar-se i lluitar contra el Govern. Les milícies ja s’entrenen i es preparen per a un moment com aquest. Hi ha una increïble quantitat de por circulant pels EUA.