Guerra d’Ucraïna
¿Quines conseqüències tindria que un país de l’OTAN fes caure un avió rus sobre el Bàltic?
Nombrosos precedents demostren que abatre un avió militar no sempre desencadena una escalada militar incontrolada entre superpotències nuclears

Durant uns dies, va semblar que el món s’havia aturat. Al voltant de les 9.30 del 24 de novembre del 2015, dos avions russos amb base a Latakia, a Síria, i pertanyents al contingent militar enviat pel Kremlin menys de dos mesos abans per apuntalar el trontollant règim de Bashar al-Assad davant la força de l’oposició armada, es van endinsar per espai de 17 segons –menys de dos milles– a l’interior de l’espai aeri de Turquia, desatenent els avisos previs perquè viressin en direcció sud emesos per la part turca. Els dos F-16 enviats per Ankara al seu encontre van obrir foc contra un dels aparells i el van fer caure, mentre el segon va emprendre la fugida. Un dels pilots va morir assassinat per rebels turcomans sirians ja a terra després d’haver saltat en paracaigudes, mentre que el segon va aconseguir salvar-se i va ser rescatat per les Forces Especials sirianes i russes.
Aquella mateixa tarda, Turquia va convocar una reunió urgent dels ambaixadors de l’OTAN, alhora que les autoritats turques i russes intercanviaven greus acusacions, i fins i tot amenaces. No obstant, malgrat les declaracions altisonants i les renyines, la sang no va arribar al riu, i els dos països van signar oficialment la pau uns mesos després, el juny del 2016, quan el president Recep Tayyip Erdogan va enviar una missiva al seu homòleg rus per demanar disculpes i expressar la seva disposició a «entaular qualsevol iniciativa que contribueixi a alleujar el dolor i reparar el mal causat».
L’incident de fa un decenni, que va constituir el primer abatiment d’un avió soviètic o rus per part de l’OTAN en 50 anys, cobra especial rellevància en aquests moments, quan l’Aliança Atlàntica està immersa en el debat sobre la resposta davant les cada vegada més agosarades violacions del seu espai aeri per part de l’aviació de Rússia. Personalitats, dirigents i experts estan ja reflexionant en veu alta sobre la conveniència o no de modificar les regles d’enfrontament en aquest tipus d’incidents per permetre fer caure un avió rus en el moment en què estigui al cel d’algun estat membre. L’almirall Giuseppe Cavo Dragine, president del Comitè Militar de l’OTAN, ha admès que la modificació i transformació de la missió aèria de l’aliança al mar Bàltic, fins al moment merament policial, a una operació de defensa «és una opció», tot i que es tracta d’una idea «encara prematura».
Prolixes en incidents
Les setmanes prèvies a la celebració de la cimera de Copenhaguen han sigut prolixes en incidents aeris a l’Europa de l’Est. El 10 de desembre ,Polònia es va veure obligada a fer caure una dotzena de drons russos, alguns dels quals volaven en direcció a la base nord-americana de Lask, on tenen la seva base d’avions F-35. Romania i Noruega també han reportat nombroses invasions del seu espai aeri, tot i que de menys gravetat. L’incident més inquietant es va produir sobre el cel d’Estònia el 22 de setembre passat, quan tres caces russos MiG-31 es van introduir a l’espai aeri d’aquest país durant 12 minuts, abans de ser interceptats per aparells de l’OTAN i escortats de tornada a Rússia. «Aquests incidents són molt recents i estan sota investigació... És prematur», va declarar l’almirall Dragine davant la possibilitat que l’OTAN adoptés una resposta agressiva.
Molts experts argumenten que abatre un avió no necessàriament ha d’implicar una escalada militar, sinó més aviat al contrari; marca línies vermelles perquè l’adversari entengui els límits i s’abstingui de provocacions. I citen com a exemple un bon nombre d’avions abatuts durant la Guerra Freda del segle passat que no van desencadenar cap conflagració mundial, sinó que van forçar, tant als EUA com a l’URSS, a adoptar una actitud més cautelosa. «Malgrat que hi ha la percepció en la memòria col·lectiva que la Guerra Freda va ser ‘subcontractada’ al que avui anomenem el Sud Global, amb les dues principals potències evitant l’enfrontament directe, la realitat és molt diferent», valora des de les pàgines de ‘The Guardian’, Serguei Radtxenko, professor a l’escola Johns Hopkins d’Estudis Internacionals Avançats.
Llei internacional
Notícies relacionadesPer avalar la seva tesi, Radtxenko recorda que durant els anys 50 es van produir nombrosos atacs d’«interceptadors soviètics» contra avions nord-americans, inclosos dos que van tenir lloc al mateix teatre d’operacions que en l’actualitat, el mar Bàltic. En la mateixa dècada, al cel de Corea, els pilots nord-americans i soviètics es van enfrontar «en diverses ocasions», amb resultat de morts en tots dos bàndols. Finalment, l’acadèmic evoca un dels moments més tensos de la confrontació, l’abatiment de l’avió espia U-2 sobre el cel de Sverdlovsk, als Urals, mentre gravava sitges soviètiques de míssils balístics intercontinentals. «No hi va haver represàlia per l’abatiment, però Dwight Eisenhower, el llavors president dels EUA, temporalment va ajornar l’enviament de més U-2 a l’espai aeri soviètic, ja que es considerava que era molt perillós», rememora l’acadèmic.
La resposta d’un país determinat a violacions de l’espai aeri té implicacions de dret internacional. El politòleg Juraj Majcin recorda que la llei internacional «no concedeix de manera automàtica» a l’estat agredit el dret de fer caure un avió o objecte volador, ja que l’article 52 de la Carta de l’ONU autoritza a un estat actuar en defensa pròpia només si és víctima «d’un atac armat». Des d’aquesta perspectiva, continua l’acadèmic, l’incident dels drons sobre Polònia revesteix més perillositat que la incursió del MiG-35 dies després, ja que es «va produir en un moment en què Rússia estava bombardejant Ucraïna sense pietat», i Polònia «no podia saber si els objectes estaven armats». En el cas d’Estònia, el sobrevol d’un avió pilotat és «una violació de la sobirania i implica l’ús de la força, però no equival per si mateix a un atac armat d’acord amb el dret internacional.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- BARCELONEJANT L’aparició sorpresa de Richard Gere
- DGT Aquesta és la pregunta més fallada de l'examen teòric del carnet de conduir
- Sanitat Un virus boví arriba a Espanya
- Apunts polítics de la setmana El peix al cove de Salvador Illa
- Entrevista César González-Bueno: "El mercat està preocupat perquè Torres pot posar en risc el BBVA"
- L’aliment de temporada que els metges recomanen per evitar la temuda diabetis
- 84 anys resistint Mireia Torralba, de l’històric restaurant Amaya de la Rambla: «No volem tancar, però ens estan ofegant»
- Entrevista Joan Donovan, experta en desinformació i extremisme: «Les milícies ja s’estan preparant per a una guerra civil als Estats Units»
- Desenvolupament Si el teu fill neix en un d’aquests tres mesos serà més intel·ligent, segons la ciència
- Òbit Mor Mocho Neira, ànima de Grupo Moncho’s