Relacions bilaterals
Alemanya rebutja les reparacions de guerra que reclama Polònia
L’ultraconservador Nawrocki trasllada a Berlín la reclamació del seu partit d’1,3 bilions d’euros per l’ocupació nazi
Berlín promet tot el seu suport militar a Varsòvia davant Rússia, però respon amb un nein a les exigències de reparacions de guerra per l’ocupació nazi presentades pel president polonès, l’ultraconservador Karol Nawrocki. "El cas està jurídicament conclòs", van assegurar fonts de la presidència alemanya, després de la reunió entre Nawrocki i el seu homòleg alemany, Frank-Walter Steinmeier. Des de l’oficina del canceller Friedrich Merz es va optar per destacar els esforços fets per la reconciliació "després dels horrors de la Segona Guerra Mundial" i la necessitat de respondre "als desafiaments defensius" del present.
Nawrocki, en el càrrec des de l’agost, va acudir a Berlín disposat a traslladar tant al president com al canceller la reclamació del seu partit, Llei i Justícia (PiS), que estima en 1,3 bilions d’euros els estralls causats per la invasió i ocupació nazi.
Notícies relacionadesAlemanya considera tancat aquest assumpte en virtut de l’acord de l’agost de 1953, pel qual Polònia, llavors país satèl·lit de l’extinta Unió Soviètica, renunciava a demanar reparacions a la República Democràtica Alemanya (RDA). L’ultranacionalisme polonès nega la validesa d’un acord subscrit entre aquestes dues extintes dictadures comunistes.
Nawrocki va insistir ahir en la seva reclamació a través del sensacionalista diari Bild. El setmanari polític Der Spiegel va filtrar per la seva banda la proposta del Govern de Merz d’aportar una forta contribució financera i militar a la defensa de Polònia.
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- Israel tindrà sota control el sud del Líban i no permetrà el retorn de la població
- L’Argentina crida "justícia, memòria i veritat" en els 50 anys del cop militar
- Dimissions al Govern de Meloni pel revés en el referèndum
- El bloc d’esquerres de Frederiksen guanya a Dinamarca
