Judici històric
Bolsonaro serà condemnat al Brasil per temptativa de cop d’Estat
El Suprem forma majoria a favor d’una sentència exemplar per a l’expresident d’ultradreta per l’aldarull del 2023
El Tribunal Suprem Federal (STF) del Brasil va formar ahir majoria per condemnar l’expresident Jair Bolsonaro per ser al capdavant d’una "organització criminal" per tal de retenir el poder. La jutge Cármen Lúcia va votar a favor d’una sentència exemplar i va seguir els raonaments dels seus col·legues Alexandre de Moraes i Flavio Dino. "Ell no es va veure arrossegat a l’escenari de les insurgències. Ell és el causant, el líder que ho promovia tot, que es movia de totes les formes amb una articulació alineada perquè s’arribés a l’objectiu de mantenir o prendre el poder". D’acord amb la magistrada, Bolsonaro va intentar ‘cooptar’ els comandaments militars "per a la instauració de mesures antidemocràtiques, cosa que va quedar degudament demostrada".
Segons Lúcia, el fiscal general Paulo Gonet va poder demostrar "fefaentment" que el grup encapçalat pel cap natural de la ultradreta, va desenvolupar i va implementar un pla progressiu i sistemàtic d’atac a les institucions republicanes a fi de perjudicar l’alternança legítima en la presidència en les eleccions del 2022. Es va proposar a més "soscavar el lliure exercici dels altres poders constitucionals, especialment el judicial". Dimecres a la tarda, Luiz Fux s’havia inclinat per l’absolució de l’excapità i la majoria dels col·laboradors que es van asseure al banc dels acusats. Aquest dictamen va ser altament controvertit i objecte de discussions ahir a la tarda.
Sense precedents
Notícies relacionadesDe Moraes va aprofitar en aquest sentit l’oportunitat de discutir amb el seu col·lega Fux, que amb prou feines havia qualificat de "turba desordenada" els successos que van sobresaltar el Brasil fa dos anys. "Els fets del 8E no van ser "un passeig per Disney. No va ser una combustió espontània, no van ser busca-raons descoordinats que, al so del flautista, es van posar en fila i van destruir les seus dels tres poders. Va ser una organització criminal". S’espera que el cinquè magistrat de l’alt tribunal, Cristiano Zanin, s’alinearà amb la majoria.
Els passos fets pel STF no tenen precedents al Brasil. El procés té característiques històriques. Bolsonaro i els altres set acusats són jutjats pels delictes d’abolició violenta de l’Estat democràtic de dret, cop d’estat, organització criminal, danys greus i deteriorament del patrimoni protegit. La pena màxima per a aquests càrrecs, amb l’agreujant del paper de lideratge atribuït a l’excapità de l’Exèrcit podria arribar als 43 anys de presó. Els mitjans de premsa descarten un càstig d’aquest abast. El STF decidirà avui l’abast de la condemna a Bolsonaro i els altres conjurats: els generals Walter Braga Netto, Paulo Sérgio Nogueira i Augusto Heleno Ribeiro, el llavors cap de l’Armada, Almir Garnier Santos, l’assistent personal del cap d’Estat, el tinent coronel Mauro Cid, el cap dels espies, Alexandre Ramagem i l’exministre de Justícia, Anderson Torres, que el 8 de gener del 2023, el dia de la revolta fallida, s’exercia com a secretari de Seguretat de Brasília i a casa seva va ser trobada la minuta del projecte colpista.
- Als peus de collserola Tensió entre ‘runners’ i veïns a la Carretera de les Aigües
- Tràmits Confirmat: els majors de 70 anys hauran de renovar el seu DNI permanent abans d’aquesta data per ordre de la Unió Europea
- La contracrònica Vinícius arruïna la millor tarda de Xabi
- Viral La nova vida de Dani Alves als 42 anys, de futbolista a predicador en una església a Girona: «S’ha de tenir fe, jo soc la prova d’això»
- Gestió de residus Catalunya vol repartir l’amiant en diversos abocadors controlats
