Von der Leyen es conjura amb els països de la frontera oriental amb Rússia
La presidenta de la Comissió Europea tanca la seva ronda de viatges a Letònia, Lituània, Finlàndia, Estònia, Polònia, Bulgària i Romania per enfortir la defensa davant un Putin que "no pararà"

"Putin és un depredador" i "no pararà", aquest va ser el missatge de la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, durant una ronda de viatges als països en primera línia de defensa davant Rússia per entendre les seves necessitats, que l’alemanya va acabar ahir. Entre divendres passat i ahir, Von der Leyen va visitar set països: Letònia, Finlàndia, Estònia, Polònia, Bulgària, Lituània i Romania. Els mateixos que durant anys van advertir de l’amenaça russa, que es va materialitzar finalment amb la invasió d’Ucraïna. "És evident que Putin no pararà aquí", va advertir l’alemanya des de Hèlsinki.
L’objectiu d’aquesta ronda de contactes i visites era entendre de primera mà quins són els reptes a què s’enfronten aquests països, i com pot ajudar la UE. "Europa només està fora de perill si la frontera oriental és segura", va reconèixer la presidenta durant la seva primera parada a Riga.
Amenaça existencial
La UE, la capacitat d’influència de la qual s’ha basat durant dècades en la diplomàcia i el desenvolupament de legislació, s’enfronta a una amenaça existencial. Amb les negociacions de pau per a Ucraïna estancades i davant l’amenaça creixent de Rússia, la prioritat és el rearmament. L’objectiu és poder continuar recolzant Kíiv, i reforçar la capacitat de defensa europea.
Segons els serveis d’intel·ligència europeus, el Kremlin està preparant-se per posar a prova el bloc en els pròxims anys. Que el sistema de GPS del qual depenia la navegació de l’avió en què viatjava la presidenta patís un atac per part de Rússia, segons les autoritats búlgares, dona una idea del repte.
Brussel·les, i els Vint-i-set, reconeixen no estar preparats. I tots els esforços se centren ara a reforçar la seguretat del continent, i mantenir el pols al president rus, Vladímir Putin, augmentant la pressió sobre el Kremlin i recolzant l’Exèrcit ucraïnès. "A mesura que reforcem la defensa d’Ucraïna, també hem d’assumir una responsabilitat més gran per la nostra pròpia defensa", va assegurar la presidenta divendres.
"Vulnerabilitats"
"Estem observant que Rússia i els seus aliats estan posant a prova la nostra resistència i sondejant les nostres vulnerabilitats, especialment en l’espai aeri bàltic i al mar", va assegurar Von der Leyen des d’Ämari, a Estònia, dissabte. Ho va fer abans fins i tot de l’incident que havia obligat els pilots al comandament de l’avió en el qual viatjava a fer ús de mapes per poder continuar el vol, ja sense GPS per una interferència.
Perquè un altre dels grans reptes a què s’enfronta el bloc és precisament la protecció de les infraestructures crítiques i la lluita contra les amenaces híbrides. Els fluxos migratoris procedents de Bielorússia entren en aquesta categoria a ulls de la Comissió. Von der Leyen va assegurar que hi haurà "finançament addicional" per als països que tenen frontera directa amb Rússia o Bielorússia, insistint en el fet que "si posen a prova [Lituània, Finlàndia...], és Europa en el seu conjunt a qui es posa a prova". Un discurs pràcticament calcat en cada una de les seves visites.
Durant el seu viatge, Von der Leyen va treure pit per les diferents iniciatives que la Comissió ha posat sobre la taula. El principal paper de la UE, amb l’OTAN al comandament de la coordinació militar, és posar diners. La Comissió va proposar en aquest sentit flexibilitzar les normes fiscals perquè els països poguessin augmentar la seva despesa en defensa. Brussel·les creu que això pot aconseguir mobilitzar fins a 800.000 milions.
A més, la presidenta de la Comissió va anunciar divendres passat que 19 països, entre ells Espanya, han sol·licitat préstecs en condicions favorables per a compres conjuntes d’armament, munició, sistemes de defensa aèria... L’objectiu de l’instrument financer europeu que ascendeix a 150.000 milions d’euros és afegir la demanda i facilitar que els països, dins i fora del bloc, assoleixin els seus objectius de capacitats militars d’interès comú.
Notícies relacionadesPerò no és suficient. Von der Leyen va insistir a Krynki (Polònia) que Putin "només se’l pot mantenir a ratlla mitjançant una forta dissuasió". Per això, l’alemanya va anunciar que la Comissió està explorant vies per augmentar la despesa en defensa, analitzant les carències existents per poder marcar objectius clars d’aquí al 2030.
"Hem de coordinar-nos, ser precisos i ràpids amb el reforç de la nostra postura defensiva a la Unió Europea i, específicament, en els Estats de primera línia", va assegurar l’alemanya. Totes aquestes qüestions formaran part del debat que els líders tindran en el marc del Consell Europeu informal que se celebra l’octubre vinent a Copenhaguen.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Entrevista Carla Simón: «La meva mare va deixar l’heroïna i em va tenir a mi, tot i que després va arribar la putada de la sida»
- Restauració Tanquen una desena de bars i restaurants de la Costa Brava després del suïcidi del propietari
- Accident a Portugal Almenys 15 morts i 18 ferits al descarrilar un funicular a Lisboa
- Sanitat privada El grup Vithas estrenarà el seu hospital de referència a Catalunya a l’octubre
- Un crim sense resoldre 24 anys desprén L’ADN del jersei d’Helena Jubany obre la porta a un judici
- Cimera a París 26 països, entre ells Espanya, "es comprometen formalment" a desplegar tropes a Ucraïna un cop signada la pau
- Onze de Setembre Illa dissenya una Diada «oberta al món»: «Catalunya és un país ric dins de la seva diversitat»
- Xoc entre poders Illa critica la plantada de Feijóo en l’obertura de l’any judicial: «No podem desmuntar o desprestigiar les institucions»
- Òbit Giorgio Armani, el ‘rei’ de la moda italiana, mor als 91 anys
- Discrepàncies internes Rull rebutja els motius de Giró per anar-se’n de Junts: «Quan hi ha possibilitat d’entesa s’entra a fons, aquí i a Madrid»