Aïllacionisme internacional
Trump contra els turistes: Els EUA podrien perdre fins a 29.000 milions de dòlars per la falta de visitants
La pujada del preu dels visats, inclòs l’ESTA, els controls de telèfons mòbils i xarxes socials a les duanes i el rebuig internacional del trumpisme genera unes pèrdues milionàries

Donald Trump ha aprofitat l’estiu per compartir un nou missatge d’‘Amèrica per als americans’, aquesta vegada amb el turisme internacional com a boc expiatori, una indústria de 150.000 milions de dòlarsque podria perdre fins a 29.000 milions de dòlars el 2025, segons una estimació del Consell Mundial de Viatges i Turisme (WTTC). Entre les noves mesures hi ha la pujada de preu de tota mena de visats, que encarirà substancialment l’entrada al país. L’ESTA (sistema electrònic d’autorització d’entrada, per la seva sigla en anglès) duplica el seu cost i s’imposa una tarifa addicional de 250 dòlars per a la resta de visats. Aquestes mesures arriben quan el turisme ja retrocedeix als EUA per l’efecte dissuasori de les batudes antiimmigració i els aranzels que han apujat el cost de vida als EUA des del retorn de Donald Trump
Així, els EUA es convertiran en l’únic país on es preveu una contracció del turisme. Per a un sector que encara no s’havia recuperat a les xifres prepandèmia, aquest cop suposa que la projecció s’inverteix i passa d’un creixement del 9% a una caiguda del 8,2% en arribades internacionals. Al març, abans de la temporada d’estiu, hi va haver un 11,6% menys de visitants, i els europeus i canadencs van ser les absències més marcades. Són dades que confirmen un retrocés sostingut que preocupa en un país que, fins fa poc, liderava el turisme mundial.
Visats a més de 400 dòlars
El turista espanyol està entre els menys impactats, ja que com a membre de la UE només necessita fer l’ESTA, que passa de 21 a 40 euros. Si bé es duplica, continua sense ser tan alt al tractar-se d’un programa d’exempció de visat en què participen països amb els quals suposadament els EUA tenen un acord bilateral de facilitar el turisme, inclosa la UE, el Regne Unit, Austràlia, Xile, Israel, el Japó, Qatar i Corea del Sud.
Però després hi ha un ampli ventall de països en una segona categoria que sí que necessiten sol·licitar un visat com a turistes, que fins ara costava 185 dòlars i que ara costarà 250 dòlars addicionals, és a dir, un total de 435 dòlars per persona. Això s’aplica a països com Mèxic, l’Índia, el Brasil i la Xina. En una família de quatre, això implica 1.740 dòlars només en taxes abans de trepitjar el país. L’efecte dissuasori és real.
El 2024, es van expedir 11 milions de visats d’aquest tipus, segons les estadístiques del Departament d’Estat dels EUA, per la qual cosa esperen una gran recaptació. A més, visitar parcs nacionals, gran atractiu turístic del país, amb noms com el Gran Cañón, Yosemite, Sequoia, Yellowstone, serà més car per a estrangers que per a americans a partir d’ara.
Batudes i boicot
Les batudes migratòries van ser les primeres a foragitar el turista. L’Administració Trump va dirigir les forces de l’ordre migratòries a buscar persones que, sota les noves directrius, poguessin estar subjectes a deportació, tot i que visquin al país de manera regular fins al moment. Des de fa mesos, les persones estrangeres que travessen la frontera han sigut sotmeses a controls aleatoris en els quals se’ls revisa el telèfon mòbil i les xarxes socials per detectar si suposen una amenaça a la seguretat nacional, un concepte que sembla més lax en l’actual legislatura i que ha interceptat persones per participar en protestes propalestines.
Si bé els problemes amb turistes estrangers han sigut més anecdòtics –la comunitat universitària sí que ha tingut problemes més greus i freqüents–, aquests casos han dissuadit molts viatgers que volen evitar problemes, alhora que països com el Canadà han liderat un boicot als viatges als EUA. Al maig, les entrades des del Canadà van caure un 38% per carretera i un 24% per via aèria, el cinquè mes consecutiu de descensos interanuals de dos dígits, fruit d’un boicot impulsat després de les amenaces d’annexió de Donald Trump.
Més traves i menys promoció
A més de les noves taxes al turista, Trump pràcticament deixarà de promocionar el turisme als EUA: ha ordenat retallar un 80% del pressupost per a promoció turística. El gir arriba en un any clau per rellançar la imatge del país, que acollirà el Mundial de futbol del 2026 i els Jocs Olímpics del 2028 a Los Angeles.
«Mentre altres països despleguen la catifa vermella, el Govern dels EUA penja el cartell de tancat», denuncia Julia Simpson, presidenta del Consell Mundial de Viatges i Turisme (WTTC) en un comunicat, i afegeix que el país està «anant cap enrere» en turisme internacional, amb un aïllacionisme en contra de la tendència global.
Els turoperadors europeus també detecten un patró similar. Les reserves per a l’últim trimestre del 2025 han baixat entre un 40% i un 60%,segons l’Associació Internacional d’Operadors de Turisme Receptiu (IITA). Molts viatgers citen temor, desconfiança o desinterès com a raons per evitar el destí.
Mala imatge
El turisme va generar 1,3 bilions de dòlars el 2024 i va sostenir 15 milions de llocs de treball, segons l’Associació de Viatges dels EUA. D’aquest total, 181.000 milions de dòlars van provenir de visitants internacionals.
Notícies relacionadesI és que la caiguda no afecta només aerolínies i hotels. També colpeja museus, parcs nacionals, restaurants, comerços i transport. Les zones més afectades són grans ciutats com Nova York, Miami i Los Angeles, així com els principals parcs del sud-oest, on els turistes estrangers representen entre el 30% i el 50% del total.
A més de l’impacte econòmic, els experts adverteixen d’un deteriorament reputacional. El discurs oficial i les noves restriccions projecten una imatge de país hostil no només cap als migrants, sinó també cap als turistes.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança