Seguretat euroatlàntica
L’Armada estudia adquirir a Navantia un portaavions d’última generació
La drassana pública espanyola trigaria uns 10 anys a desenvolupar el vaixell, si finalment el projecte tira endavant

L’Armada planeja tornar a comptar en el futur amb un portaavions amb capacitat per a mig centenar de caces, amb el qual augmentar la "dissuasió creïble" que es busca en el seu pla 2050. Per a això, aquesta branca de les Forces Armades ha iniciat amb Navantia la fase d’estudi de viabilitat perquè la drassana pública li construeixi i vengui un portaavions d’última generació, confirmen fonts de Defensa coneixedores del procés.
Des d’ara, són 10 anys de desenvolupament si finalment es porta a terme el projecte. L’Armada busca comptar amb una gran unitat naval per a projecció pura de poder aeri, capacitat que en part va perdre a l’arribar al moment de la seva baixa el portaavions Príncipe d’Astúries, el 13 de desembre del 2023, i que actualment descansa al vaixell d’assalt amfibi i multipropòsit Joan Carles I, el vaixell insígnia de la flota, que és també portaaeronaus.
En aquesta ocasió es busca un portaavions en tota la seva definició, o sigui, no només apte per als caces d’enlairament vertical, sinó un amb pista llarga i ganxo d’aterratge, capaç de rebre l’arribada de caces convencionals. Amb això, l’Armada mira d’eludir el paper de client captiu d’un sol model de caça, el F-35 nord-americà en la seva configuració VSTOL, la que li confereix la capacitat d’iniciar el vol en vertical, i que és l’únic tipus d’avió que ara podria projectar la marina de guerra espanyola.
El portaavions en el qual pensa l’Armada s’uniria a l’actual LHD Joan Carles I, i a fins a dos futurs LHD més, en la categoria de vaixells amb força aèria a bord. Amb les sigles LHD es coneix els vaixells que poden portar helicòpters... i caces només d’enlairament vertical. L’LHD actual vaixell insígnia que ara té l’Armada és la unitat naval més gran de les Forces Armades, que pot projectar llanxes de desembarcament, vehicles i material a terra, a més de desplegar tropes amb els seus helicòpters.
Dilema
Notícies relacionadesActualment, l’Armada té un dilema amb la seva capacitat d’ala embarcada. L’esquadrilla de 12 caces Harrier d’enlairament vertical de l’Armada es troba ja al límit de la seva vida útil després de 40 anys de servei, entrant en l’edat en la qual no hi ha ja a disposició recanvis ni es pot assegurar plenament la seva efectivitat en operacions d’alta intensitat. Per això a Defensa està obert el debat sobre quins avions portar a bord dels vaixells principals.
L’F-35 B, el caça més modern que opera a Occident, amb capacitat furtiva i apte per portar bombes nuclears, és l’única opció del mercat en enlairament vertical, també la preferida pel secretari general de l’OTAN, Mark Rutte.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Laura Lobo, advocada experta en herències: “No s’ha de donar per fet que els nebots hereten del tiet solter i sense fills”
- Intestí i cervell Nous estudis connecten la microbiota amb la salut mental: «ja hi ha psiquiatres que recepten probiòtics»
- Un ‘rara avis’ en el futbol La peculiar vida de Llorente
- Treballar Del paper al digital: així serà el registre horari presentat pel Govern per al control laboral a Espanya
- Previsió de Meteocat Catalunya activa avisos per intensitat i acumulació de pluja per a tot el cap de setmana per l’avanç d’Alice
- Els joves normalitzen la teràpia mentre els adults continuen veient-la com un recurs per a casos greus
- Desigualtat econòmica El nou municipi de Barcelona en el top 3 dels més rics de Catalunya: té més de 66.000 euros de renda personal anual
- Ciclisme Pogacar desafia el mite de Coppi a la Llombardia
- demà A LES 21.30 (lA sEXTA) L’escàndol Goodyear
- MÉS CONTRATEMPS La mala sort de Dani Olmo