Rutte proposa als aliats de l’OTAN gastar el 5% del PIB en defensa

El secretari general de l’Aliança plantejarà formalment l’augment de la inversió durant la pròxima cimera de la Haia

Rutte proposa als aliats de l’OTAN gastar el 5% del PIB en defensa

-/NATO/dpa - Archivo

1
Es llegeix en minuts
Beatriz Ríos
Beatriz Ríos

Periodista

ver +

El secretari general de l’OTAN, Mark Rutte, va anunciar ahir que proposarà als aliats augmentar la seva despesa en defensa fins a arribar al 5% del producte interior brut (PIB), durant la cimera de la Haia que ha de tenir lloc el 24 i 25 de juny, fent seva l’exigència del president dels Estats Units, Donald Trump, que crida els europeus a assumir més responsabilitats en la seva defensa.

Per garantir que es compleix l’objectiu, "els països s’hauran de comprometre a plans nacionals que mostrin l’augment cada any per mostrar que estan arribant al nou objectiu del 5%", va dir Rutte. Aquest percentatge estarà dividit entre un 3,5% que s’haurà de destinar a despesa militar pura, i un 1,5% a inversions relacionades amb la seguretat i la defensa.

Notícies relacionades

Aquest augment de la inversió ha de servir per complir els objectius de reforç de les capacitats militars que aquest dijous han acordat els aliats. Aquests objectius formen part del pla de defensa de l’aliança i serveixen per identificar les àrees en què l’OTAN necessita reforçar-se, i repartir la responsabilitat.

Els detalls del contingut i el repartiment són absolutament confidencials per qüestions de seguretat, però el mateix secretari general de l’organització va identificar el reforç dels sistemes de defensa aèria o l’adquisició de míssils de llarg abast, així com qüestions logístiques, entre les àrees per millorar. Què formarà part de cada percentatge serà part de la discussió entre els aliats de cara a la pròxima cimera.