Conflicte a l’est d’Europa
Ucraïna i Rússia pacten a Istanbul un nou intercanvi de presoners
Kíiv proposa una trobada entre Putin i Zelenski aquest mes mentre Moscou manté la seva negativa a negociar un acord d’alto el foc sense condicions en la segona ronda de negociacions
«Els assumptes clau només poden resoldre’s amb la intervenció dels líders, inclòs el president dels Estats Units»
Rustem Umérov
MINISTRE DE DEFENSA D'UCRAÏNA

(El president d’Ucraïna, Volodímir Zelenski, conversa amb el president de Romania, Nicusor Dan (dreta), durant la Cimera del B9 (els Nou de Bucarest) inaugurada ahir a Vílnius, la capital lituana.)
Rússia i Ucraïna, que van protagonitzar ahir la seva segona ronda de negociacions a Istanbul, van acordar un nou acord de presoners, tal com van fer en la primera trobada a la gran metròpolis turca fa dues setmanes.
En aquella ocasió, les delegacions dels dos països van acordar l’intercanvi de 2.000 persones (1.000 per bàndol), tot i que se’n desconeixen les xifres exactes. "Estem d’acord a, a partir d’ara, focalitzar-nos en categories, més que en números específics", va comentar a la premsa, al final de la reunió, el ministre de Defensa ucraïnès, Rustem Umérov, qui va liderar la delegació del seu país en les xerrades d’Istanbul.
"Avui hem acordat l’intercanvi de tots els ferits greus i presoners de guerra malalts. També hem acordat l’intercanvi dels soldats detinguts d’entre 18 i 25 anys. Tots per tots. A part d’ells, retornarem 6.000 cossos per 6.000 cossos de soldats morts. L’últim són els nens. Hem entregat a l’altre costat una llista amb els noms de centenars de nens ucraïnesos deportats a Rússia. Aquest tema és una prioritat fonamental per a nosaltres. Si Rússia va realment de debò amb aquest procés de pau, seria una indicació positiva si rebéssim almenys la meitat dels nens de la llista", va continuar l’ucraïnès, amb referència als menors presumptament segrestats per Moscou durant la invasió d’Ucraïna. Per això, Vladímir Putin està acusat de crims de guerra, i sobre el president rus pesa una ordre de detenció del Tribunal Penal Internacional (TPI).
Recollir els cadàvers
"Hem proposat un alto el foc específic, de dos o tres dies, en diverses posicions del front. Això hauria de permetre als comandants que recullin els cossos dels seus soldats", va assegurar, després de la reunió, el cap de la delegació russa, l’assessor de Putin Vladímir Medinski, que va desdenyar les acusacions ucraïneses i va assegurar que "l’Exèrcit rus tracta els nens i menors amb responsabilitat".
Plans de futur
La reunió amb prou feines va durar una hora i es va celebrar només un dia després de l’atac a gran escala amb drons ucraïnesos contra posicions militars en les profunditats russes: Ucraïna havia demanat durant els últims dies l’entrega, per part de Rússia, del document de Moscou amb les reclamacions de Putin per arribar a un alto el foc. El document no va ser publicat ni compartit abans amb Ucraïna, però sí que va ser entregat ahir, i Umérov va dir que es dona una setmana per estudiar el text i donar una resposta. Ucraïna ja va entregar el seu document a la delegació russa divendres passat.
"Creiem fermament que tots els assumptes clau per negociar només poden resoldre’s amb la intervenció dels líders, inclòs el president dels Estats Units. Creiem que el treball de les delegacions té sentit tan sols si té com a objectiu arribar a una trobada entre els líders dels nostres països. Proposem al costat rus fer aquesta reunió a finals d’aquest mes; entre el 20 i el 30 de juny. És una cosa crucial per al progrés de les negociacions", va dir Umérov.
Fins ara, Rússia s’hi ha negat. La setmana passada, el portaveu del Kremlin, Dmitri Peskov, va assegurar que Moscou tan sols estava disposada a acceptar una reunió entre Putin i Zelenski si les delegacions negociadores a Istanbul arriben abans a un acord. Aquest acord, per descomptat, encara no ha arribat.
Notícies relacionades"De nou: estem d’acord a fer més reunions si són fetes en el context de preparar una reunió de líders, perquè a Rússia Putin és la persona que decideix. Es necessita que ell estigui a l’habitació perquè alguna cosa sigui decidida", va aprofundir, en la mateixa roda de premsa ucraïnesa, el portaveu d’Exteriors de Kíiv, Hiorgi Tiji.
"La situació és molt clara: si Rússia converteix la trobada d’Istanbul en un debat buit, llavors ha d’arribar un nou nivell de pressió, de sancions, i no només d’Europa. […]. Sense pressió, Putin simplement continuarà jugant a jocs amb tothom que vulgui acabar la guerra", va dir ahir Zelenski des de Vílnius, informa Beatriz Ríos. L’ucraïnès estava de visita a Lituània per a una cimera de països dels flancs nord i est de l’OTAN.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Plagues de l’estiu Més mosquits, paneroles i arnes: Catalunya es prepara per a un ‘boom’ d’insectes i plagues en els pròxims mesos
- Equipaments La diputació traslladarà oficines a un edifici tancat des del 2010
- Convocatòria 824 Uns 2.000 funcionaris pendents d’un trasllat dins de la Generalitat poden no tenir plaça fins al setembre
- PAU 2025 ¿Què se n’ha fet de l’Eric i el Pau, els dos alumnes que van treure la millor nota en la selectivitat de l’any passat a Catalunya?
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça arrenca el ‘sí’ de Joan García i es disposa a pagar els 25 milions de la seva clàusula de rescissió
- Novetat Cercle blau a Whatsapp de Meta AI: com treure'l del telèfon
- SECTOR IMMOBILIARI El Govern central deixarà sense fons per construir habitatge a les comunitats del PP si no blinden la VPO de per vida
- Mediterràniament Quim Gutiérrez, Georgina Amorós i Biel Juste protagonitzen l'anunci d'estiu d'Estrella Damm
- Transport públic a Catalunya El Govern ampliarà la bonificació dels bitllets de trens regionals al 60% a partir de l'1 de juliol
- Previsió de l’Aemet Torna la calor: els termòmetres pujaran a partir d’aquest dijous a tot Espanya i arribaran de nou a màximes de 40 graus