La Xina ordena a les seves aerolínies frenar l’entrega de nous Boeing
Pequín també demana a les companyies que "aturin" les compres d’equips i peces a empreses nord-americanes

Un avión de Boeing de la compañía Air China, en el aeropuerto internacional de Pekín. /
El xoc entre els EUA i la Xina iniciat pel president Donald Trump amb la imposició d’aranzels que han escalat fins al 145% per a les importacions del gegant asiàtic va viure ahir un nou capítol amb la decisió de Pequín d’ordenar a les companyies aèries nacionals que suspenguin totes les recepcions d’avions del fabricant nord-americà Boeing, segons va informar Bloomberg. La nova política comercial del republicà ha comportat que en la pràctica es dupliqui amb escreix el cost dels aparells i les peces de recanvi fabricats als Estats Units i que arriben a territori xinès, una cosa difícilment assumible per les companyies aèries. El mateix Trump va confirmar el gest de la Xina en un missatge a Truth Social: "Curiosament, acaben de retractar-se de l’important acord amb Boeing afirmant que ‘no prendran possessió’ dels avions", va escriure unes hores després de sortir publicada la informació.
Després de l’última pujada aranzelària de la Casa Blanca, el Govern de Xi Jinping va anunciar divendres que augmentava també els seus gravàmens als béns nord-americans al 125% però va avisar que es plantava i que no seguiria amb aquesta escalada de tarifes. No va comentar res sobre cap altre tipus de represàlies com la coneguda ahir. Dilluns, Xi va insistir en el missatge que repeteix com un mantra les últimes setmanes: el proteccionisme "no portarà enlloc" i en una guerra comercial "no hi haurà guanyadors".
Segons Bloomberg, a més d’ordenar la suspensió de les recepcions, Pequín va demanar a les aerolínies del país que "aturin totes les compres d’equips i peces d’avions a empreses" dels EUA i està considerant ajudar les companyies que lloguen avions Boeing i que s’enfronten a més costos.
El constructor aeronàutic nord-americà, que va declinar comentar aquesta informació, va tenir una caiguda pròxima al 2% en la cotització de les seves accions en l’inici de la sessió de la borsa de Nova York. Boeing considera la Xina un dels mercats amb més potencial de creixement, on el seu gran rival, Airbus, té una posició dominant.
Més de 130 avions
Segons indica a la seva web, a finals de març la seva cartera de comandes contenia 130 avions per a clients xinesos. No obstant, aquesta xifra podria ser superior, ja que alguns clients prefereixen no ser identificats. Les tres principals aerolínies xineses estaven pendents de rebre 45, 53 i 81 aparells Boeing, respectivament, entre els anys 2025 i 2027.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols
- Tribunals Després de dos anys i mig d’investigació, Sandro Rosell i Bartomeu declaren davant la jutge pel cas Negreira
- El cim de Barcelona La Sagrada Família arrenca a l’octubre el centenari de la mort de Gaudí, que culminarà el 10 de juny amb el cim del temple coronat