Hezbol·là, disposat a discutir el seu desarmament si Israel es retira del Líban
Un alt funcionari del grup libanès diu que estan oberts a mantenir converses amb el president Aoun si l’Exèrcit hebreu deixa d’atacar

Una finestra d’oportunitat s’obre al Líban. La milícia i partit polític Hezbol·là està disposat a discutir el seu desarmament sota la condició que les tropes israelianes es retirin de territori libanès i deixin d’atacar el país. Així ho va anunciar l’agència Reuters en exclusiva. Un alt funcionari anònim del grup libanès va confirmar a l’agència periodística que estan disposats a mantenir converses amb el president libanès, Joseph Aoun, sobre les seves armes si es compleixen les esmentades condicions. El sud del Líban continua sent bombardejat cada dia per les tropes israelianes.
"Hezbol·là està disposat a discutir la qüestió de les seves armes si Israel es retira dels cinc punts i atura l’agressió contra els libanesos", va assenyalar l’alt funcionari. Després de 13 mesos de conflicte transfronterer, amb una expansió a tot el territori libanès durant la tardor passada, Israel i Hezbol·là van acordar un alto el foc de 60 dies que implicava la retirada de les tropes israelianes del Líban. Però, després d’estendre la treva, al febrer Tel-Aviv va anunciar que els seus soldats es quedarien en cinc punts estratègics de la frontera fins que la situació de seguretat millorés.
Després del final de la guerra, que va causar la mort de més de 4.000 persones al Líban, Hezbol·là està visiblement delmat. A més, la caiguda del seu gran aliat a la regió, el dictador sirià Bashar al-Assad, va tallar les rutes de subministrament d’armes a la milícia libanesa. Al gener, el país dels cedres va abandonar el bloqueig polític a què feia gairebé tres anys que estava sotmès, amb l’elecció del nou president Aoun i la formació d’un nou Govern encapçalat pel primer ministre Nawaf Salam. En la presa de possessió, el president avalat per Washington va prometre establir un monopoli estatal sobre el control de les armes.
Aquesta mateixa setmana, Reuters va informar així mateix que diversos grups de milicians recolzats per l’Iran a l’Iraq s’han mostrat preparats per desarmar-se per primera vegada per evitar l’amenaça d’una escalada del conflicte amb l’Administració Trump. Davant aquest panorama nacional i regional, Hezbol·là va quedant cada vegada més aïllat. Aprofitant aquesta oportunitat, Aoun pretén obrir converses amb el partit sobre el seu arsenal aviat, segons han confirmat fonts polítiques libaneses.
Dues fonts familiaritzades amb el pensament de Hezbol·là van suggerir que estan considerant entregar a l’Exèrcit les seves armes més potents al nord del riu Litani, inclosos drons i míssils antitancs. Segons les fonts polítiques libaneses, Aoun ha insistit que l’arsenal de Hezbol·là s’ha d’abordar a través del diàleg, ja que qualsevol intent de desarmar el grup per força podria portar a un conflicte civil.
Nous canals
Notícies relacionades"El Líban no pot suportar una altra guerra", va defensar la setmana passada el patriarca Bechara Boutros al-Rai, líder de l’església maronita del país, i va insistir que era hora que totes les armes estiguessin en mans de l’Estat, tot i que això necessitaria temps i diplomàcia.
Un funcionari libanès va confirmar a Reuters que s’estan obrint nous canals de comunicació amb les parts interessades rellevants per "començar a estudiar la transferència d’armes" al control estatal, després que l’Exèrcit i els serveis de seguretat estenguessin l’autoritat estatal a tot el Líban.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE