Relacions internacionals
La UE assegura que la seva reacció als aranzels dels Estats Units serà «ferma i immediata»
La Comissió Europea considera la decisió del Govern de Donald Trump «injustificada» i «un pas en la mala direcció»
La Unió Europea (UE) va afirmar aquest divendres que reaccionarà «fermament i immediatament» contra els «aranzels recíprocs» anunciats pel president dels Estats Units, Donald Trump, als països que graven productes nord-americans, al considerar-los «injustificats» i «un pas en la mala direcció».
«La UE reaccionarà fermament i immediatament contra les barreres injustificades al comerç lliure i just, fins i tot quan els aranzels s’utilitzin per qüestionar polítiques legals i no discriminatòries. La UE protegirà sempre les empreses, els treballadors i els consumidors europeus davant mesures aranzelàries injustificades», va indicar en un comunicat la Comissió Europea (CE).
L’Executiu comunitari va remarcar que considera que la política comercial «recíproca» proposada per Trump és «un pas en la direcció equivocada», i va assegurar que la UE continua compromesa amb un sistema comercial mundial obert i previsible que beneficiï tots els socis.
Trump va firmar dijous un memoràndum per imposar «aranzels recíprocs» als països que graven productes nord-americans, amb l’objectiu d’igualar les tarifes que aquestes nacions apliquen a les exportacions dels. EUA, i amb la Unió Europea entre els principals damnificats.
Els nous aranzels no entraran en vigor immediatament, sinó en un termini de «setmanes» o «mesos», i els primers a ser castigats seran aquells amb qui els EUA. Tenen un dèficit comercial més gran, segons va explicar un alt funcionari nord-americà abans de la firma del memoràndum.
La Comissió va recordar per la seva banda que la UE manté «alguns dels aranzels més baixos del món» i va emfatitzar que «no veu cap justificació per augmentar els aranzels nord-americans sobre les seves exportacions».
«Els aranzels són impostos. A l’imposar aranzels, els EUA graven els seus propis ciutadans, augmenten els costos per a les empreses, s’ofega el creixement i s’alimenta la inflació», va assenyalar, i va afegir que els aranzels «augmenten la incertesa econòmica i pertorben l’eficiència i la integració dels mercats mundials».
Segons la seva opinió, el comerç mundial ha prosperat amb normes previsibles i transparents i aranzels baixos.
Va apuntar que, durant dècades, la UE ha treballat amb socis comercials com els EUA per reduir els aranzels i altres barreres comercials a tot el món, reforçant aquesta obertura mitjançant compromisos vinculants en el sistema comercial basat en normes, «compromisos que els EUA estan soscavant ara», va considerar.
Brussel·les també va assegurar que la UE és «una de les economies més obertes del món», amb més del 70% de les importacions amb aranzel zero, mentre que l’aranzel mitjà que aplica a les mercaderies importades «continua sent un dels més baixos del món».
«La integració econòmica i l’eliminació de les barreres comercials han sigut fonamentals per a l’èxit de la Unió Europea»,va concloure.
Així, la Comissió va remarcar que creu en associacions comercials «mutuament beneficioses i equilibrades, basades en la transparència i l’equitat», raó per la qual la UE té la xarxa d’acords comercials més gran del món i la que creix més ràpidament.
Va al·ludir finalment que la UE ha negociat i celebrat més del triple d’acords comercials que els Estats Units.
Notícies relacionadesEl primer pas perquè els EUA apliquin els aranzels anunciats serà l’elaboració, en un termini de 180 dies, d’un informe sobretot l’impacte fiscal que haurà de ser entregat al president, segons consta en el memoràndum.
El document firmat per Trump se centra en dos aspectes que, segons ell, han generat un tracte «injust» per als EUA al comerç internacional: els aranzels imposats per altres països a les exportacions nord-americanes i les anomenades «barreres no aranzelàries».
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- UN INFORME DE L’UCO El mapa de la corrupció: les 18 adjudicacions on van mediar Ábalos, Koldo i Santos Cerdán
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Nou front bèl·lic Israel respon a la represàlia de l'Iran i l'intercanvi de míssils i bombardejos s'empitjora
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- EL MERCAT BLAUGRANA De Víctor a Joan; de l’Hospitalet a Sallent
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe
- CRÍTICA Billie Eilish regna de valent i amb intimitat
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE