"Em van treure fins i tot el nom"
Albrecht Weinberg, a punt de fer 100 anys, i Margot Friedländer, que en té 103, representen els supervivents d’Auschwitz que van superar la por i van tornar a Alemanya, i s’esforcen a explicar la seva història amb el desig que mai es repeteixi.

Albrecht Weinberg y Margot Friedländer. | GEMMA CASADEVALL
"Mentre em quedi un fil de veu, vindré a explicar la meva història als nens d’avui. Cada vegada som menys els que podem fer-ho", explica a EL PERIÓDICO Albrecht Weinberg, supervivent d’Auschwitz. Gairebé cec, bastant sord i a punt de fer 100 anys al març, aquest home menut no té al seu davant alumnes de Leer, una ciutat de Frísia Oriental (al nord d’Alemanya), sinó un grup de corresponsals estrangers procedents de Berlín.
Els rep a la seva antiga escola jueva. Allà s’exposen també fotos de la seva família, llibres i l’estrella de David que els nazis els van obligar a cosir-se a la roba abans d’arrencar-los de casa seva per deportar-los primer a Berlín, després al camp de Theresienstadt i finalment a Auschwitz. Va sobreviure, com també els seus germans. Mai més va veure els seus pares.
"Érem una família normal, però vam començar a notar canvis en el tracte dels nostres veïns el 1936. Ja no podia anar a la mateixa escola que els catòlics. Després de la Nit dels vidres trencats (els primers pogroms nazis de 1938), tot es va precipitar. Ens van desposseir de tot, ens van deportar. Érem apàtrides, ens van treure fins i tot la nacionalitat alemanya", relata, conscient que la seva biografia és una entre el milió llarg de jueus que van anar a parar a Auschwitz, però amb la diferència que ell va sobreviure per explicar-ho.
Va emigrar amb la seva germana Friedel als EUA i no va tornar al seu país natal fins als 80. Ho va fer per raons de subsistència, amb la seva germana molt malalta i sense recursos. Mai es va casar, no volia "portar més jueus al món". Va refer la seva existència a Leer amb Gerda Dänekas, la seva cuidadora, amiga i "companya de convivència", 20 anys més jove. El supervivent acaba mostrant el número que encara té tatuat al braç: 116.927. "Em van treure fins i tot el nom", recorda.
Afany compartit
Notícies relacionades"Mai vaig pensar que després de l’Holocaust poguéssim viure a Alemanya una cosa semblant", afirmava Margot Friedländer, la supervivent d’Auschwitz més coneguda d’Alemanya, en una recent recepció del president Frank-Walter Steinmeier. Va complir 103 anys al novembre. El seu rostre simbolitza la reconstrucció de la comunitat jueva al país de l’Holocaust, un afany compartit per successius governs d’Alemanya.
Frienlands, que va tornar al seu Berlín natal amb 88 anys, recorre escoles i fòrums juvenils amb el seu testimoni. Igual que Albrecht Weinberg, des d’octubre del 2023 (l’atac de Hamàs a Israel i l’inici de la guerra a Gaza) necessita protecció policial. Quan era soltera, Friedländer es deia Bendheim. Al costat de la porta del carrer Skalitzerstrasse, 32, de Berlín hi ha quatre stolpersteiner, les plaques que es col·loquen en record dels jueus deportats. Al costat de la seva, Margot Bendheim, hi ha las del seu germà Ralph i la de la seva mare, Auguste, morts a Auschwitz, com una altra inquilina, Rachela Meisner.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Cuina ¿Per què mig Espanya està posant vinagre a la paella per fer ous ferrats?
- Successos Els Mossos desmantellen una narcofruiteria a Mataró i requisen 57 dosis de cocaïna
- Eduardo Mendoza: "Tothom està indignat per alguna cosa, però jo no, vivim formidablement"
- Equipament BCN assumeix 250.000 € per les obres a la Biblioteca García Márquez
- Requeriment de la UE Hisenda té pendent que milers d’autònoms puguin facturar sense IVA
- Tribunals Absolt el guàrdia urbà acusat de disparar un sensesostre a Barcelona el 2020
- Cura de la gent gran Catalunya necessitarà 80.000 places i 26.000 professionals més per atendre en 10 anys el repte de la dependència
- El Govern sospesa la mesura ¿Es pot prohibir la compra d’habitatge per especular? ¿Ho pot fer Catalunya? L’estudi en què es basa Illa
- Temperatures estiuenques Espanya continua registrant nits tropicals en plena tardor: Barcelona, Màlaga i València no baixen dels 20 graus ni a finals d’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA Sanció d’un partit per a Hansi Flick, que no podrà asseure’s a la banqueta del Bernabéu contra el Reial Madrid