Possible canvi
Itàlia pressiona més l’Iran per alliberar la periodista empresonada

El ministro de Asuntos Exteriores de Italia, Antonio Tajani /
El Govern italià i la Unió Europea (UE) augmenten la pressió sobre l’Iran per aconseguir l’alliberament de la periodista Cecilia Sala. Ahir mateix, el Ministeri d’Exteriors transalpí va convocar l’ambaixador iranià a Itàlia, Mohammad Reza Sabouri, per exigir-li l’excarceració "immediata" de la reportera del diari Il Foglio, arrestada fa dues setmanes en circumstàncies desconegudes mentre treballava al país asiàtic amb un regular visat de periodista. "He demanat l’alliberament de Cecilia Sala. El periodisme no és delicte", va afegir també la comissària d’Exteriors de la Unió Europea, Kaja Kallas.
La reacció d’Itàlia i de la UE sorgeix després que en les últimes hores es filtrés el contingut d’unes trucades entre la periodista i la seva família. En aquestes converses, la jove, de 29 anys –que ja havia viatjat en altres ocasions a l’Iran i que actualment es troba en la temuda presó d’Evin, considerada una de les pitjors del país–, hauria denunciat maltractaments per part de les autoritats iranianes. "[A la cel·la] no hi ha matalàs, dormo a terra i m’han tret fins i tot les ulleres per llegir", va dir Sala, segons va publicar el diari Il Corriere della Sera.
Notícies relacionadesUnes declaracions que han fet que, tan sols un dia després (dimecres) d’haver sol·licitat formalment l’alliberament de la periodista, Itàlia –un país que mai ha sigut particularment hostil a Teheran– hagi reiterat la seva petició amb més èmfasi durant una trobada entre el ministre d’Exteriors italià, Antonio Tajani, i l’ambaixador Sabouri.
Segons apunten algunes filtracions, Teheran podria estar obert a negociar l’alliberament de la jove si Roma excarcera Mohammad Abedini Najafabadi, un enginyer iranià recentment detingut a Itàlia a petició dels Estats Units, que l’acusen de conspiració, associació il·lícita i violació de les lleis comercials.
- Evolució demogràfica Un de cada tres espanyols tindrà més de 65 anys el 2070
- Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Assaig clínic en fase 3 Vall d’Hebron desenvolupa un nou fàrmac contra l’obesitat: l’Orforglipron, una alternativa «més còmoda» que Ozempic i Wegovy
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Visita d’Estat Carles III desplega tota la pompa per afalagar Trump
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos