Les emissions globals del petroli, gas i carbó marquen un nou rècord el 2024

La indústria dels combustibles fòssils va alliberar 37.400 milions de tones de diòxid de carboni a l’atmosfera, un 0,8% més que el 2023

Les emissions globals del petroli, gas i carbó marquen un nou rècord el 2024
3
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio
Valentina Raffio

Periodista.

Especialista en ciència, salut i medi ambient.

Ubicada/t a Barcelona.

ver +

L’informe anual més exhaustiu sobre l’evolució de les emissions globals de gasos amb efecte hivernacle que alimenten la crisi climàtica conclou, un any més, que la humanitat acaba de batre un nou i preocupant rècord. Els registres confirmen que el 2024 les emissions derivades del petroli, el gas i el carbó van tornar a batre un nou rècord. En total, al llarg de l’any passat la indústria dels combustibles fòssils per si sola va emetre 37.400 milions de tones de diòxid de carboni a l’atmosfera, cosa que suposa un 0,8% més respecte a les dades del 2023. "Malgrat la necessitat urgent de tallar emissions, les dades mostren que encara no hi ha cap signe clar que hàgim tocat sostre", destaca l’informe Global Carbon Budget, publicat en l’inici de la cimera del clima de Bakú (COP29).

Segons apunta l’anàlisi, liderada per un centenar d’experts de tot el món, les emissions derivades de l’extracció i consum de gas han augmentat un 2,4%, les del petroli s’han incrementat un 0,9% i les del carbó un 0,2%. Entre els sectors que més han incrementat la seva empremta de carboni destaca el cas de l’aviació i el transport marítim, que han augmentat les seves emissions un 7,8% l’últim any. Quant al balanç pels països, els registres constaten baixades de fins al 3,8% a la Unió Europea i pujades del 4,6% a l’Índia. La suma de tot això mostra, una vegada més, que el còmput total de les emissions globals continua pujant a escala global.

"Fins que arribem a zero emissions netes en àmbit mundial, les temperatures mundials continuaran augmentant i causaran impactes cada vegada més dramàtics arreu del món", destaca Pierre Friedlingstein, investigador de l’Exeter’s Global Systems Institute i primer autor d’aquesta anàlisi, que adverteix als governs ara reunits en la cimera de l’Azerbaidjan que "la finestra de temps per complir l’acord de París s’està tancant" i que l’única manera d’esquivar un escalfament global extrem és "retallar de manera ràpida i profunda el consum de combustibles fòssils" a tots els sectors i, sobretot, a tots els països.

El balanç anual d’emissions mostra, una vegada més, que encara falta molt per aconseguir la reducció que el món necessita per frenar l’avanç de la crisi climàtica. Tot i així, segons destaca l’investigador Glen Peters, del Center for International Climate Research d’Oslo, "observem molts signes de progrés positiu en alguns països" i, en cas de seguir així, fins i tot es creu que les emissions globals de diòxid de carboni derivades de la crema de combustibles fòssils podrien tocar sostre en els pròxims anys. "L’acció climàtica és un problema col·lectiu i, per això, tots els països han d’accelerar a l’uníson tots els seus plans de retallades d’emissions fins a arribar al zero net global".

Els registres indiquen que en el conjunt de la UE, que en total aporta prop d’un 7% de les emissions globals, els nivells de diòxid de carboni han baixat un 3,8% l’últim any. En el cas concret d’Espanya, segons les dades que recull aquest informe, les emissions derivades del carbó han baixat un 20%, les del petroli un 1%, les del gas un 0,5% i les del ciment un 4,1% en els últims sis anys.

Tímida reducció

Notícies relacionades

Més enllà de les fronteres europees, en el balanç d’aquest últim any també es detecta una tímida reducció del 0,6% de les emissions als EUA, un dels països més contaminants del globus que, per si sol, aporta fins a un 13% de les emissions globals. A l’altra cara de la moneda, els registres mostren un augment de les emissions del 0,2% a la Xina, del 4,6% a l’Índia i de l’1,1% en el gruix de països del globus. En el cas de la Xina, que aporta fins al 32% de les emissions globals, es detecta un augment de la producció de carbó i gas natural i un fre a la indústria del petroli, que en gran part es podria explicar a causa de l’impuls de la mobilitat elèctrica al país asiàtic. En el cas de l’Índia, un país que suma prop del 8% al còmput global, l’anàlisi mostra un creixement generalitzat en l’ús de tots els combustibles fòssils que va des d’un increment del 3,6% del petroli fins a un augment del 4,5% del carbó i de l’11,8% del gas natural.

Segons argumenten els experts que han liderat l’informe, tot i que les dades actuals continuen sent preocupants, la tendència general comença a apuntar molt tímidament cap a un canvi positiu.