El trumpisme orgullós
Trump primero mmd
No tota la base social de Trump se sent orgullosa de la seva condició. Molts dels seus votants del Rust Belt al nord-oest, i del Bible Belt al sud i oest mitjà, són –en gran manera– votants agreujats. Els primers per ser les víctimes agonitzants de la deslocalització industrial i els segons per presagiar amb pànic un futur on el relativisme moral pot ser la norma. La majoria trumpista de Texas, però, és una altra cosa. Molts dels habitants del The Lone Star State no només estan orgullosos de la seva condició, sinó que treuen pit d’un projecte (el de Make America Great Again) del qual creuen ser la punta de llança.
Això és així per una conjunció de raons de diferent naturalesa. La primera és geogràfica, ja que el segon estat més gran, poblat i ric de la Unió (després de Califòrnia), és també el que més quilòmetres de frontera té amb el veí mexicà: uns 2.000. En aquest sentit, molts habitants de l’esmentat estat, esperonats per una propaganda racista, creuen que les polítiques de mà dura contra la migració i la construcció definitiva del mur (que va prometre Trump) són la solució. La segona és de naturalesa econòmica, i es relaciona amb la base del mateix miracle econòmic texà, a saber, la creixent indústria els combustibles fòssils (petroli i gas) que tant defensa Trump i que, per contra, els candidats del Partit Demòcrata diuen voler regular enarborant la bandera de la lluita contra l’escalfament global. A aquests dos elements durs (la geografia i l’economia) cal afegir-n’hi dos de caràcter simbòlic: el conservadorisme texà del self-made man (que no vol traves burocràtiques i adora empunyar armes) i un imaginari gairebé patriòtic d’autonomia política respecte de Washington i els seus polítics. Cal recordar, en aquest últim sentit, que Lance Armstrong, un dels esportistes (en altre temps) més famosos de l’entitat, sovint celebrava les seves victòries sobre la bicicleta onejant la bandera de l’estrella solitària, i no la nord-americana. Amb tot això sembla raonable que les últimes enquestes donin un avantatge electoral de 7 punts a favor de Trump, i per tant els 40 delegats presidencials en joc es tenyeixin de vermell.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Canvi climàtic Joan Roig dimiteix com a alcalde d’Alcanar a ‘Salvados’: «Ens ve una cosa molt greu, molt greu»
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Quan i com s’aplicarien Els canvis que planteja Treball per al permís per defunció d’un familiar i per cures pal·liatives
- 'El segon cafè' de La 2Cat L'Editorial de Cristina Villanueva: Forçats a somriure
- Canvi històric Tendència global, seguretat, immigració…: Cinc claus per entendre la victòria de l’ultra Kast en les eleccions de Xile
- Registres meteorològics Catalunya registra acumulacions de fins a 150 litres per metre quadrat en un sol matí després del pas de la borrasca Emilia
- Òbit Mor Gerard Suñé als 23 anys, promesa del rem nacional
