Cimera bilateral
Biden i Starmer sospesen que Ucraïna pugui utilitzar míssils de llarg abast

El futur de la guerra a Ucraïna també es decideix als despatxos, i en les últimes hores és on s’ha obert un front de batalla que afegeix un altre grau de tensió a la relació d’Occident amb Vladímir Putin. Ahir, en una reunió bilateral a la Casa Blanca, el president dels EUA, Joe Biden, i el primer ministre britànic, Keir Starmer, havien de parlar sobre la intenció de Londres de permetre a Kíiv utilitzar míssils de llarg abast Storm Shadow per atacar objectius militars dins de Rússia lluny de la frontera.
No s’esperava que després de la trobada, que s’estava desenvolupant durant el tancament d’aquesta edició, hi hagués cap gran anunci per part dels EUA. Dijous, John Kirby, portaveu de seguretat nacional del mandatari demòcrata, assegurava que "no hi ha canvi" en la posició de Biden, que fins ara només ha autoritzat l’ús de míssils nord-americans per part d’Ucraïna contra objectius militars a Rússia a prop de la frontera, accions que identifica com a defensives.
Notícies relacionadesNo obstant, fonts europees citades per The New York Times asseguren que Biden s’inclina per donar la llum verda a l’ús per part de Kíiv de l’armament de llarg abast britànic i francès. Al que no autoritzaria és que es llancin els ATACMS que Washington ha donat a Ucraïna, sistemes tenen un abast de 100 quilòmetres. El dels Storm Shadow i els Scalp, dels quals part dels components es fabriquen als EUA, arriba als 250 quilòmetres.
La reunió a la Casa Blanca arriba precedida per una altra que van mantenir dimecres a Kíiv els titulars d’Exteriors nord-americà i britànic amb el president ucraïnès, Volodímir Zelenski, que urgeix a l’autorització i que ho tornava a fer ahir a X. Els avenços van provocar dijous la reacció de Vladímir Putin: "Si es pren aquesta decisió, significarà que tots els països de l’OTAN, els EUA i els països europeus estan lluitant contra Rússia".
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos