Eleccions decisives
Els comicis a Veneçuela desencadenen l’expectació mundial
La victòria de Maduro o de l’opositor González Urrutia tindrà un impacte global

Les eleccions de Veneçuela se celebren aquest diumenge entre pressentiments trobats que superen la disputa de la presidència entre Nicolás Maduro i Edmundo González Urrutia. L’escrutini portarà novetats d’impacte regional, econòmic i geopolític. Aquesta és una de les raons de l’atenció amb què se segueixen els esdeveniments.
Migració i bon veïnat no són els únics aspectes que es posen en joc en aquestes eleccions, que no compten amb observació de la UE, tot i que sí amb la presència en aquesta condició de l’excap de Govern d’Espanya José Luis Rodríguez Zapatero i l’expresident colombià Ernesto Samper. La victòria de Maduro o del seu principal contrincant, l’exdiplomàtic Edmundo González Urrutia, impactarà de manera diferent en el mapa global. La presència de la Xina, l’Iran i Rússia no serà la mateixa si la força dels vots indica un canvi d’època. Maduro s’ha negat a parlar d’una invasió russa a Ucraïna. La derrota del madurisme també impactaria amb molta força a Cuba. L’illa rep petroli veneçolà per mitigar la seva crisi estructural.
Per als EUA tampoc és indiferent el desenllaç electoral. La preferència de l’Administració de Joe Biden en els comicis per González Urrutia no admet confusions. La possibilitat d’un retorn de Donald Trump a la Casa Blanca modificaria aquest esquema de negociacions esporàdiques que han tingut un efecte benèfic en l’economia veneçolana a partir dels permisos que Washington va atorgar a la petrolera Chevron per operar en aquest país.
- Horta-Guinardó Les disputes obliguen a tancar l’Associació de Veïns del Carmel
- Futbol El Barça va concedir a Limak l’obra del Camp Nou malgrat que un informe tècnic li atorgava la pitjor puntuació
- Testimoni Commoció a València per l’home trobat mort després de 15 anys: «Mentre pagues, ningú es preocupa de si ets viu»
- Baròmetre d’octubre Enquesta del CIS: El PSOE amplia a 15 punts el seu avantatge sobre el PP, que torna a retrocedir
- Seguretat Social El Govern proposa apujar la quota dels autònoms entre 11 i 200 euros el 2026