Jugar i perdre
El primer ministro, Rishi Sunak, este martes durante la presentación del programa electoral de los conservadores. /
Per si feia falta alguna cosa més per constatar la falta de confiança dels britànics en el seu Govern, en un país on es pot apostar per quasi tot, membres pròxims al primer ministre, Rishi Sunak, amb informació privilegiada, van apostar que el 4 de juliol hi hauria eleccions... i han guanyat. El problema és que, a deu dies de les eleccions, ha tornat el record de les festes de Boris Johnson en plena pandèmia i el pas fugaç de Liz Truss, que en només sis setmanes va enfonsar la reputació britànica i l’economia.
Els conservadors s’han jugat el poder i han perdut. És una tendència a la qual els líders de la dreta britànica ens tenen acostumats. Jugar i perdre. David Cameron, amb el vot dividit a parts iguals, se la va jugar convocant el referèndum a Escòcia i va haver de ser el líder laborista Gordon Brown qui hagués d’aconseguir els escassos vots de marge per frenar la independència. Amb el Brexit –una altra qüestió que divideix els britànics– va convocar un altre referèndum pensant que els faria callar els que volien marxar-ne i acabar arribant a un acord amb la UE una mica més favorable. Tot o res, i així està ara el regne, potser més dividit que mai: Escòcia vol volar lliure i entrar a la UE; Gal·les amenaça de seguir el mateix camí i a Irlanda del Nord les ferides s’obren darrere de la frontera.
Notícies relacionadesEls conservadors només ofereixen tancar encara més les fronteres i tornar per la força els immigrants, una promesa que està donant més vots als radicals. Nigel Farage, l’ideòleg del Brexit, està cada dia més a prop de superar els conservadors per la dreta. Però, en contra de la tendència global, els britànics poden fer un gir de 180 graus per acabar amb el malson el 10 de Downing Street i donar el poder als laboristes.
El nou líder d’esquerra, Keir Starmer, més pròxim a l’estil Blair que al del seu predecessor, el radical i ambigu Corbyn, ja ha anunciat que ve a posar ordre i que no reobrirà la qüestió europea, perquè només genera una ferida entre els votants. Potser és el millor resultat per sortir del joc conservador.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Crisi ramadera Confirmat un nou cas de pesta porcina a Catalunya, que eleva a 27 el nombre de senglars infectats
- Relacions socials La soledat no desitjada per Nadal: «M’agradaria celebrar-ho amb els meus fills, però sembla que no existeixo per a ningú»
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- Investigació a la dona del president L’Audiència manté Begoña Gómez imputada per malversació per l’«interès en els assumptes lucratius» de la seva assistent a la Moncloa
- Selectivitat Les proves d’accés a la universitat a Catalunya seran els dies 9, 10 i 11 de juny del 2026
