Putin visita Corea del Nord per agrair el seu suport davant Ucraïna
L’aliança entre els dos països afectats per les sancions s’ha reforçat amb la guerra / Pyongyang no ha deixat de subministrar munició
La fotografia sintetitzarà el que Occident entén com el mal en estat pur: Vladímir Putin i Kim Jong-un, malvats sense atenuants, conspirant des de Pyongyang contra el món lliure. L’aliança russo-nord-coreana es remunta a l’antiga Unió Soviètica i l’avi de l’actual Kim, va passar per turbulències i ha recuperat tota la seva frescor amb la guerra a Ucraïna i les sancions globals. No hi ha països més sancionats ni comerç bilateral més complementari al món: Rússia necessita municions, Corea del Nord necessita totes les altres coses.
El Kremlin ha descrit els dos dies que passarà Putin a la capital nord-coreana com "una visita d’Estat amistosa". En la gènesi hi ha el viatge de l’any passat de Kim a Rússia que va segellar la sintonia. Putin li va regalar una limusina nacional, cosa que violava les sancions internacionals, i Kim va prometre que el seu país seria l’"invencible camarada d’armes" de Rússia. Putin li va agrair aquesta setmana en un article publicat a l’agència oficial de notícies nord-coreana el "suport ferm" en la guerra contra Ucraïna.
Putin no havia tornat a Pyongyang des del 2000. Llavors Rússia no havia sigut expulsada del G-8, manava Kim Jong-il, pare de l’actual dictador, i faltaven encara sis anys per al primer assaig nuclear nord-coreà i dues dècades perquè perfeccionés els seus míssils de llarg abast. El primer efecte que busca Moscou és desmentir aquest aïllament que proclama Occident: a Putin el reben a Llatinoamèrica, l’Àfrica o Àsia i després de Corea del Nord volarà al Vietnam. Però Rússia ha remarcat que aquesta visita va més enllà de la protocol·lària fotografia i avançat una agenda febril. Putin va aterrar amb un gran seguici de ministres i assessors, especialment de l’àrea militar. L’acompanyen, entre d’altres, el seu ministre de Defensa, Andrei Beloússov, i Denis Manturov, capitost de Defensa.
Posada en escena
També Pyongyang s’esforça a donar-li vol. Les imatges satel·litàries han mostrat els preparatius a la plaça de Kim Il-sung, escenari de les cèlebres desfilades militars, i a la soldadesca assajant el seu pas de l’oca.
Aquella visita de Kim a Rússia va greixar el comerç bilateral. Els serveis d’intel·ligència sud-coreans, que escruten el tragí de contenidors entre els 200 quilòmetres que separen el port nord-coreà de Najin i el rus de Dunai, han calculat que des de Pyongyang haurien partit ja 4,8 milions de municions. Per col·locar la xifra en context: la Unió Europea només va enviar a Ucraïna l’any passat la meitat del milió de municions emparaulades.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Presumptament... molt fort
- La lupa Araujo i el Barça se separen
- El més alt de la Vall d’Aran El poble de Catalunya que recomana ‘National Geographic’: amb cases de pedra, moltes flors i unes vistes espectaculars del Pirineu
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: "L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- Crisi per la gestió del temporal Vilaplana va acostar Mazón amb el seu cotxe fins al Palau el 29-O
- Sorteig Extraordinari de Nadal ¿Pot un vident encertar el número del Gordo de la Loteria de Nadal?
- Junts tomba amb el PP i Vox el camí d’estabilitat del Govern
- La revelació d’un secret
- Madrid i Catalunya perdran 1.000 milions d’euros de despesa extra
- Les víctimes de la dana protesten contra el "còmplice" de l’expresident
