El Marroc encara no dona llum verda a les duanes de Ceuta i Melilla

El Marroc encara no dona llum verda a  les duanes de Ceuta i Melilla

CASA REAL DE MARRUECOS

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

El Marroc encara no dona el seu vistiplau a l’obertura de les duanes de Ceuta i Melilla. Per part espanyola, el Govern assegura que ho té tot llest per obrir de manera immediata, però el regne alauita addueix uns problemes tècnics que li impedeixen fer-ho de moment i ha eludit donar un termini per tenir-los resolts. La reobertura de la duana de Melilla, tancada de manera unilateral pel Marroc a l’estiu del 2018, i l’obertura d’una de nova a Ceuta, on no n’hi havia hagut fins avui, va ser el punt més destacat del full de ruta que van traçar fa gairebé dos anys els dos governs per deixar enrere la crisi diplomàtica.

La declaració conjunta del 7 d’abril del 2022, emesa després de la trobada mantinguda entre el president del Govern, Pedro Sánchez, i el rei Mohamed VI, recull en el seu punt tercer que "la plena normalització de la circulació de persones i de mercaderies es restablirà de manera ordenada, incloent-hi els dispositius apropiats de control duaner i de persones a escala terrestre i marítima".

Notícies relacionades

En la roda de premsa que va oferir aquell mateix dia, Sánchez va aclarir que això significava la reobertura de la duana de Melilla i la creació d’una de nova a Ceuta. Des del Govern es va posar en relleu la importància d’aquest gest, ja que suposaria un reconeixement per part del Marroc de l’espanyolitat de les dues ciutats autònomes, tenint en compte que només hi ha duanes amb altres països.

No obstant, el fet que no es fixessin terminis concrets i que el Marroc no hagués confirmat públicament que es procediria en aquests termes va generar certa incertesa, que es van encarregar de dissipar el setembre del 2022 el ministre d’Afers Exteriors, José Manuel Albares, i el seu homòleg marroquí, Naser Burita. Tots dos van anunciar que l’obertura es produiria el gener del 2023. Des d’aleshores, no obstant, només s’han portat a terme tres proves pilot sense solució de continuïtat.