Blinken inicia a Turquia una gira per rebaixar la tensió
El secretari d’Estat dels EUA busca convèncer els països de la regió que vol evitar que la guerra s’estengui

El secretari d’Estat dels Estats Units, Anthony Blinken, va iniciar ahir una gira per tot Pròxim Orient per convèncer els països de la regió que la posició de Washington –aliada d’Israel– és la de buscar una rebaixa de les tensions per no permetre que el conflicte a Gaza s’estengui per tota la regió.
Així ho va explicar ahir el portaveu de Blinken, Matthew Miller, que ha assegurat que la posició dels Estats Units continua sent la de dos Estats a Israel i Palestina. La primera parada de Blinken va ser a Istanbul, on es va reunir amb el president turc, Recep Tayyip Erdogan, i el ministre d’Exteriors turc, Hakan Fidan.
«En les seves converses, Blinken ha emfatitzat la necessitat de prevenir que el conflicte [a Gaza] escali, l’alliberament de tots els ostatges, expandir l’assistència humanitària i la reducció de les morts de civils», va dir Miller després de la reunió, que va durar diverses hores.
Reconstruir Gaza
Així, Washington busca convèncer diversos països de la regió del Pròxim Orient, inclosa Turquia, que prenguin un paper a governar, reconstruir i assegurar la franja de Gaza, completament destruïda per l’ofensiva israeliana. Gaza ha sigut governada per Hamàs des del 2007.
Blinken, fins al 10 de gener, estarà de gira per tota la regió: després de mantenir les reunions al més alt nivell a Turquia, ahir ja va viatjar a Grècia, des d’on anirà cap a altres països àrabs per acabar a Israel i Cisjordània, on donarà el missatge que Washington no desitja, en cap cas, que el conflicte a Gaza escali fins a convertir-se en una guerra regional que impliqui altres països.
El risc que això passi mai ha sigut tan elevat des de l’atac de Hamàs contra Israel el 7 d’octubre passat: l’Estat hebreu pressiona en els seus bombardejos i atacs esporàdics en contra de Hezbol·là al Líban; al mar Roig, l’amenaça d’atacs dels rebels houthis ha fet que el trànsit marítim des d’Àsia cap a Europa –i viceversa–, que normalment transcorre pel canal de Suez, ara ho faci pel cap de Bona Esperança, a Sud-àfrica.
En les xerrades, segons van explicar fonts turques, també es va discutir sobre la futurible entrada de Suècia a l’OTAN. Perquè això passi, tots els parlaments dels països membres de l’aliança atlàntica han de ratificar l’entrada d’un nou soci. En queden dos per fer-ho: el de Turquia i el d’Hongria.
Suècia i l’OTAN
Notícies relacionadesDesprés de més d’un any de negociacions, d’esperes, de tensions, de males paraules i de vetos, es presumeix, ara, que Turquia ratificarà l’entrada de Suècia en les pròximes setmanes. Però serà amb una condició: a canvi, els turcs volen assegurar-se la venda dels avions de combat nord-americans F-16.
Fins ara, el Congrés nord-americà no ha encara acceptat la venda d’aquests avions a Turquia, a l’espera que Ankara ratifiqui l’entrada de Suècia a l’aliança transatlàntica. n
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos