L’Índia ha fet servir Pegasus per espiar periodistes crítics
L’Índia ha utilitzat el programa Pegasus per espiar periodistes "d’alt nivell". Així ho va denunciar ahir una investigació d’Amnistia Internacional i The Washington Post que dona més detalls sobre aquest atac a la privacitat dels ciutadans de la potència asiàtica.
A finals d’octubre, Apple va advertir que el Govern nacionalista del primer ministre Narendra Modi podria haver patrocinat l’espionatge de més de 20 reconeguts reporters i de figures de l’oposició. Nova Delhi va rebutjar l’informe i va pressionar la companyia tecnològica nord-americana a porta tancada perquè rebaixés el to de les seves conclusions i donessin explicacions alternatives, segons també va destapar ahir el diari de la capital.
Dos mesos després, els investigadors de l’oenagé han fet públic que el mòbil de diversos periodistes prestigiosos va ser infectat amb Pegasus. És el cas de Siddharth Varadarajan, editor del portal de notícies The Wire, i d’Anand Mangnale, editor de The Organized Crime and Corruption Reporting Project.
Pegasus és un controvertit software "molt invasiu" fabricat pel grup israelià NSO Group capaç de penetrar sigil·losament als dispositius per robar tota la informació que circula per allà sense despertar les sospites dels seus propietaris.
L’últim cas identificat a l’Índia es va produir l’octubre del 2023, però en els últims anys s’ha detectat el seu ús en països com l’Aràbia Saudita, Mèxic, Hongria, Ruanda i Espanya. Entre les seves víctimes hi ha periodistes, organitzacions humanitàries i dissidents polítics, però també caps d’Estat. Al nostre país, el programa israelià és conegut per haver infectat els mòbils de líders polítics i activistes independentistes a Catalunya, però també el del president del Govern espanyol, Pedro Sánchez.
Amnistia Internacional denuncia que l’ús de Pegasus a l’Índia "es produeix enmig d’una repressió sense precedents".
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Anàlisi L’advocat Martín-Duarte
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- El forat de la sanitat pública El 45% dels espanyols només va al dentista per emergències: «Hi vaig anar per un queixal i vaig acabar amb una factura de 1.300 euros»
- Reforma en Justícia Falta de normes, possibles pròrrogues i molta incertesa davant la reforma que revoluciona l’organització de la justícia a Espanya
- Escàndol internacional El dur informe del cas Epstein: el que les víctimes de violacions van explicar a la policia i com els advocats van provar de fer-les callar
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- UNA ALTRA DESGRÀCIA Greu lesió de genoll de Christensen
