Guerra al Pròxim Orient
Vídeos | EL PERIÓDICO, a Tel Aviv i Jerusalem: sirenes, refugis i por de Hamàs. «No són éssers humans, són monstres»
La cruenta guerra desencadenada entre Israel i Hamàs ha tornat l’angoixa i el temor als carrers de Tel Aviv i Jerusalem. En un país acostumat a periòdics esclats de violència, la població reviu des de dissabte el so constant de les sirenes i les crides a protegir-se als refugis antiaeris quan ressonen a les proximitats bombes, coets o tirotejos. EL PERIÓDICO ho va viure de primera mà aquest dilluns quan els viatgers que esperaven un tren a l’estació de Tel Aviv van haver d’arrecerar-se al refugi de la terminal mentre queien coets sobre la ciutat que eren interceptats pel sistema antimíssils israelià de la Cúpula de Ferro.
Passat el perill, els viatgers van tornar a les andanes a l’espera que arribessin els seus trens. La porta del refugi, com sempre, es va quedar oberta davant el risc de nous atacs.
Molts d’aquests viatgers es dirigien a Jerusalem, on el seu carrer principal, el carrer Jafa, es va mantenir buit de gent i ple de policies la major part del dia. En un gest convertit en habitual, la ciutadania reaccionava pacientment a les sirenes antiaèries que van sonar mentre la ciutat era atacada per coets.
La por es barreja amb la indignació per l’ofensiva sense precedents de Hamàs, i no dubten a qualificar els seus membres de «monstres». Un ciutadà de Jerusalem que prefereix no mostrar el rostre incideix en la necessitat que el món «condemni de veritat» la violència exercida des de Gaza, i es mostra especialment «horroritzat» per les manifestacions «en suport a Hamàs» a Europa. «La dignitat humana i els drets humans bàsics han de ser una cosa en la qual tots ens posem d’acord», afirma.
La reacció del món afegeix inquietud als israelians, que posen el focus en el paper dels mitjans de comunicació en un conflicte amb tantes arestes com aquest. Un altre veí de Jerusalem que prefereix mantenir l’anonimat considera «desproporcionada» la cobertura mediàtica en alguns països perquè creu que s’ometen imatges de la violència de Hamàs.
Notícies relacionadesDes d’un punt de vista més personal, les germanes Abigayl i Keren Varas, peruanes residents a Jerusalem, narren la sorpresa i la preocupació amb què van viure dissabte a primera hora del matí les incursions de Hamàs a Israel.
Sorpresa, enuig i preocupació dins de l’anormal normalitat en la qual viu Israel des de fa moltes dècades.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- 'El segon cafè' de La 2Cat L'Editorial de Cristina Villanueva: Forçats a somriure
- Canvi històric Tendència global, seguretat, immigració…: Cinc claus per entendre la victòria de l’ultra Kast en les eleccions de Xile
- Registres meteorològics Catalunya registra acumulacions de fins a 150 litres per metre quadrat en un sol matí després del pas de la borrasca Emilia
- Òbit Mor Gerard Suñé als 23 anys, promesa del rem nacional
- Terrorisme Arsen Ostrovsky, advocat israelià: sobreviure a l’atac de Hamàs el 7-O i ara al de la platja d’Austràlia
