Foment del patriotisme
Rússia reescriu la història adoctrinant des de les aules

El dia 1 de setembre és des de temps immemorials el primer dia d’escola a Rússia. A més és el dia del professor, durant el qual solen rebre regals i l’afecte de pares i alumnes. El tret de sortida d’aquest any, com la majoria d’elements de la vida diària, queda marcat pel context actual. I és que davant una joventut que no mira els mitjans estatals i és més procliu a no combregar amb la narrativa del Kremlin, el poder rus pretén canviar això per fomentar el «patriotisme» als centres escolars russos.
Els canvis més importants són els que estan relacionats amb la història més recent de Rússia. «La part referent a la història entre el 1970 i el 2000 ha sigut reescrita totalment», va apuntar el 8 d’agost Vladímir Medinski, antic ministre de Cultura en el govern de Vladímir Putin entre el 2012 i el 2020. A més, s’hi han afegit temes ocorreguts entre el 2014 i el present. Aquesta data no és casualitat: és l’inici de les hostilitats directes contra Ucraïna, ja que va ser l’any que Rússia es va annexionar unilateralment a la península de Crimea i va començar la guerra del Donbass entre les milícies prorusses de Donetsk i Lugansk i l’exèrcit regular ucraïnès.
No obstant, el tema més important és l’«operació militar especial», l’ofensiva russa a Ucraïna. Aquesta comptarà amb un apartat part al mateix llibre de text, del qual s’han imprès 650.000 còpies per a aquest nou curs. Sobre el llibre, Medinski ha detallat que tindrà «moltes microhistòries i dades interessants [...] Moltes il·lustracions noves». Al cos del mateix llibre s’apunta que una de les idees fixes d’Occident és «desestabilitzar Rússia», per finalment «desmembrar-la i controlar els seus recursos».
Crítiques i reforços patriòtics
Notícies relacionadesEn el llibre la terminologia utilitzada és la mateixa que la del poder rus. Ucraïna és qualificada de país «ultranacionalista» i «neonazi» i culpa els Estats Units de preparar armes biològiques a Ucraïna. Mitjans de finançament nord-americà com ara Radio Free Europe recorden que és un historiador de dubtosa reputació. El 2012 se’l va acusar de plagiar la seva tesi doctoral, el 2017 li va ser revocat el doctorat perquè les seves investigacions no eren» poc acadèmiques» i ignorava fonts que el contradeien. A més, un dels seus llibres, Mites de l’URSS 1939-1945, ha sigut qualificat per experts com Aleksei Isaiev d’«agitprop» i «sense sentit».
Aquest canvi en el material escolar s’emmarca en la campanya que ha pres el Kremlin a les escoles per fomentar el patriotisme entre els russos més joves. Ja en el curs passat s’oferien als estudiants textos amb frases com «un no es converteix en patriota simplement proclamant consignes [...] les persones genuïnament patriotes estan preparades per defensar la seva pàtria amb una arma a la mà». Altres expressions semblants explicades als alumnes són algunes com «la felicitat de la pàtria val més que la vida» i «no fa por donar la vida per la pàtria».
- Cas sota investigació L’Ana Julia va rebre a la presó regals dels funcionaris a canvi de sexe
- Pep Guardiola i Cristina Serra, a prop de firmar el divorci
- Mor Margot Friedländer, supervivent de l’Holocaust
- Febre per Bad Bunny: 10 concerts a Madrid i 2 a Barcelona
- A Sagrada Família Barcelona compra un altre bloc de pisos a l'Eixample per tanteig i retracte
- Benestar Álvaro Bilbao, psicòleg: "Preocupar-se molt per les coses pot ser un símptoma de salut mental fràgil"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Mercat immobiliari Gonzalo Bernardos és molt pessimista amb el futur de la vivenda: «Veurem gent a...»
- Al Centre "De premi": el bar de Sabadell aclamat per les seves patates braves
- Guardiola, a prop de firmar el divorci