En òrbita
La sonda russa Lluna-25 registra l’impacte d’un micrometeorit al satèl·lit terrestre
La sonda russa Lluna-25, que té com a missió ser la primera nau espacial a allunar al Pol Sud del satèl·lit terrestre, ha registrat l’impacte d’un micrometeorit a la superfície lunar.
«El més probable és que el micrometeorit pertanyi a la pluja de meteors Perseids que l’aparell Lluna-25 va aconseguir travessar exitosament en el seu vol a la Lluna», va informar en un comunicat l’agència espacial russa Roscomos.
El fenomen va ser registrat pel detector de pols lloc PmL, que també pot determinar el paràmetre del plasma circumdant.
Abans d’allunar aquest dilluns, la sonda està fent experiments científics amb equips com el detector de partícules neutres i carregades ARIES, i l’espectòmetre de neutrons i rajos gamma ADRON-LR, va explicar Roscomos.
Aquest dijous la nau russa ja va enviar les primeres fotos de la superfície lunar amb les càmeres del sistema STS-L. L’agència espacial russa va publicar a Telegram una foto del cràter Zeeman, ubicat a prop del Pol Sud de la Lluna i impossible de veure des de la Terra.
El cràter té un diàmetre de 184 quilòmetres i alguna de les vores arriba a una altura de vuit quilòmetres.
Trajectòria de la sonda
La sonda, que va sortir l’11 d’agost des del cosmòdrom Vostotxni, al Llunyà Orient rus, va entrar en òrbita aquest dimecres, després de cinc dies i gairebé deu hores de travessia.
La sonda hauria de tocar la superfície de la Lluna al voltant del 21 d’agost, és a dir, dos dies abans que la sonda índia Chandrayaan-3, que va ser llançada el 14 de juliol.
Lluna-25, hereva de la soviètica Lluna-24, la tercera nau espacial a obtenir mostres de la superfície lunar l’agost de 1976, espera trobar al nostre satèl·lit aigua en forma de gel.
Una nau soviètica, la Lluna-2, ja va ser la primera a posar-se sobre el satèl·lit el 1959, una proesa que els EUA van emular anys després amb el programa Ranger.
- Els missatges de Feijóo el dia de la dana deixen en evidència Mazón
- "Volíem aprofitar les onades"
- Un poble de Lleó ven més butlletes del Gordo de les que va comprar
- Obituari Mor Carles Vilarrubí, empresari i exvicepresident del Barça, als 71 anys
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Naufragi Suspenen aquest diumenge la recerca dels desapareguts a Indonèsia sense resultat
- La caixa de ressonància ¿Els millors discos de l’any o els més importants?
- Estil de vida El secret de la longevitat de Lewandowski per seguir a l’elit amb 37 anys: «No és el que faig ara, sinó el que he fet els últims 10 anys»
- Nous hàbits de criança Anar al col·le amb bolquers, pijama o talons de ‘Frozen’: la falta de límits familiars tensa la gestió de l’aula a infantil
- Nous hàbits de criança Mireia Miralpeix, mestra d’Infantil: «Els nens agraeixen els límits, no poden carregar amb el pes de decidir quan es treuen el bolquer»
