Eleccions turques
¿Qui és Kemal Kiliçdaroglu, el Gandhi rival d’Erdogan a Turquia?

El socialdemòcrata Kemal Kiliçdaroglu, de 74 anys i de maneres modestes i afables, afrontarà en la segona volta a les urnes la que pot ser una possibilitat, per ara llunyana, d’acabar amb 20 anys de poder de l’actual president, Recep Tayyip Erdogan.
Kiliçdaroglu va ser elegit el 2010 com a president del Partit Republicà del Poble (CHP), el principal de l’oposició i hereu dels principis laics del fundador de la Turquia moderna, Mustafa Kemal ‘Atatürk’.
Nascut en el si d’una humil família aleví a la província de Tunceli, a l’est de Turquia, Kiliçdaroglu va fer carrera en el funcionariat públic i va arribar a dirigir durant anys la seguretat social turca. Durant l’actual campanya, un dels seus punts forts, segons els analistes locals, han sigut els vídeos que ha dirigit als seus seguidors des de la cuina del seu modest pis, a Ankara.
Contra el luxe d’Erdogan
«Viuré com un de vosaltres si Déu vol. No viuré en palaus de mil habitacions», ha arribat a dir en aquests missatges, en clara al·lusió al luxós estil de vida d’Erdogan.
Els seus seguidors l’anomenen ‘Gandhi’ pel seu estil reposat i pacífic, i el sobrenom es va popularitzar el juny del 2017, quan va iniciar una marxa a peu de 450 quilòmetres, des d’Ankara fins a Istanbul, per protestar contra el creixent autoritarisme d’Erdogan.
Centenars de milers de persones li van donar la benvinguda a la seva arribada a Istanbul el 9 de juliol, en un impressionant míting que ell va assenyalar com el començament d’una marxa contra la dictadura i per la democràcia. El líder del CHP va tenir molts crítics dins del seu partit i també fora, i mesos abans de les eleccions se’l va definir com «el candidat que no pot guanyar».
Per poder enfrontar-se a Erdogan, Kiliçdaroglu ha forjat la coalició política més àmplia de la història de Turquia, al reunir partits de tendències molt diverses. El CHP s’ha aliat amb el nacionalista IYI i amb quatre formacions menors, la islamista SP, el DP de centredreta, el DEVA de l’antic ministre d’Economia de l’AKP Ali Babacan, i el Partit del Futur d’Ahmet Davutoglu, que durant anys va ocupar el càrrec de ministre d’Exteriors i primer ministre amb Erdogan.
Acabar amb el Govern «unipersonal»
A més, el partit esquerrà i prokurd HDP ha decidit no presentar candidat presidencial propi i recolzar Kiliçdaroglu, sempre amb el mateix objectiu: acabar amb el «Govern unipersonal» d’Erdogan i revertir el sistema presidencialista imposat després d’un referèndum el 2017 que va atorgar enormes poders al cap d’Estat. La promesa de Kiliçdaroglu és simple: «Reconstruir Turquia, millorar la democràcia, l’Estat de dret, lluitar contra la pobresa, l’atur i la corrupció».
Erdogan ataca Kiliçdaroglu amb una retòrica religiosa i nacionalista i l’arriba a definir com un «cavall de Troia dels imperialistes» i «aliat dels terroristes», a causa que ha acceptat el suport implícit del HDP, que la dreta considera el braç polític del Partit dels Treballadors del Kurdistan, la guerrilla kurda de Turquia.
En un vídeo que s’ha fet viral, Kiliçdaroglu ha reivindicat la seva condició d’aleví, la principal minoria religiosa de Turquia, en resposta als atacs d’Erdogan, que l’acusa de desconèixer els valors islàmics, i com una manera de recordar que vol ser president d’un país multiètnic i divers.
El precedent de les municipals
Notícies relacionadesSota el lideratge de Kiliçdaroglu, el CHP, que va dominar la política turca fins a la dècada de 1970, ja va fer trontollar la imatge de «líder imbatible» d’Erdogan en les eleccions municipals del 2019, en les quals les principals ciutats del país, com Ankara, Istanbul i Esmirna, van passar a ser governades per aquest partit.
Kiliçdaroglu promet retornar a Turquia la democràcia plena i la llibertat de premsa i reparar les tenses relacions amb els Estats Units, amb l’OTAN i amb la UE, unir novament el polaritzat país i respectar totes les seves identitats.
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»
- Rosario Ibáñez, professora: "A l’escola del metro no hi havia educació diferent per a nois i noies"
- Mobilitat L’absència de multes a les ZBE frenarà les ajudes al transport
- PSOE El ministre Ángel Víctor Torres anuncia que pateix càncer
- Alts càrrecs del sector públic Junts i ERC pacten amb el PSOE col·locar afins en institucions i en empreses
- Avançar el rellotge ¿Quan és el canvi d’hora del 2025? Data de l’arribada de l’horari d’estiu
- PSOE El ministre Ángel Víctor Torres anuncia que pateix càncer
- Clàssic a Montjuïc El Madrid guanya el Barça per primera vegada en la seva història i li recorda que no és immortal (1-3)
- Girona Un intent d’ocupació a Font de la Pólvora (Girona) deriva en disturbis i un grup assalta i causa destrosses al centre cívic
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»