Guerra Rússia-Ucraïna

Aquests són els tancs Leopard (i d’altres) que els aliats enviaran a Ucraïna

Els membres de l’OTAN aproven l’exportació de carros blindats a Kíiv per frenar la invasió de Rússia

Aquests són els tancs Leopard (i d’altres) que els aliats enviaran a Ucraïna

SAMEER AL-DOUMY / AFP

3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en Xarxes, algoritmes i la intersecció entre política i tecnologia.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Des que fa gairebé un any el president rus Vladímir Putin va donar l’ordre d’iniciar la invasió d’Ucraïna a les seves tropes, moltes coses han canviat. La pressió i el desgast d’una guerra sense final a la vista ha portat les potències occidentals a trencar un tabú i acordar l’enviament de tancs a Kíiv perquè pugui frenar l’avanç militar de Rússia.

Després de setmanes de pressió i resistència, Alemanya ha decidit autoritzar l’enviament dels cobejats tancs Leopard, hi ha altres models de carros blindats que seran a la primera línia del front bèl·lic. Aquests són els vehicles pesants que els aliats de l’OTAN han pactat enviar.

Challenger 2 (Regne Unit)

Dimarts passat, el Govern del Regne Unit va anunciar que enviaria 14 dels seus tancs Challenger 2 a Ucraïna. Són els primers de fabricació occidental que es despleguen en aquesta guerra. Aquest històric carro de combat britànic està en servei des de 1998, cosa que ha fet que sigui present en conflictes com els de Kosovo, Bòsnia i l’Iraq. L’Exèrcit britànic en té unes 424 unitats que es preveu que siguin operatives fins al 2035.

D’alt blindatge, aquest model de tanc de 62,5 tones compta amb un canó de 120 mil·límetres i dues metralladores integrades al casc. La velocitat màxima és de 59 quilòmetres per hora i té una autonomia de fins a 550 quilòmetres.

Bradley (Estats Units)

Aquest dijous, els Estats Units han anunciat l’enviament de 59 vehicles de combat Bradley a Ucraïna que s’afegeixen al mig centenar compromès el 5 de gener passat. Tot i que no es tracta d’un tanc, aquest carro blindat produït des de 1981 està dissenyat per transportar infanteria i proporcionar foc de cobertura per defensar-se dels enemics.

En l’apartat tècnic, el Bradley pesa aproximadament 30,4 tones i té un canó automàtic, una metralladora i llançadores de míssils antitancs TOW. Pot anar a 61 quilòmetres per hora i té una autonomia de 370 quilòmetres.

Marder 1A3 (Alemanya)

Mentre continua sense decidir si envia o no els tancs Leopard a Ucraïna, Alemanya sí que ha donat llum verda a l’exportació de 40 vehicles de combat Marder 1A3. Es tracta d’un vehicle de combat en servei des dels anys 80, quan el país estava dividit en dos blocs.

Aquest peculiar model, que té un disseny únic, compta amb un canó automàtic, una metralladora i un sistema de míssils guiats lleugers a la coberta. Pot pesar fins a 33.500 quilos, pot anar a 65 quilòmetres per hora i té una autonomia de 500 quilòmetres.

AMX-10RC (França)

Reunits el 4 de gener passat, el president francès Emmanuel Macron va prometre a l’ucraïnès Volodímir Zelenski que França li enviaria diverses unitats d’AMX-10RC, un caçacarros blindat, amfibi i de gran mobilitat. L’Exèrcit francès l’ha desplegat abans en les guerres del Sàhara Occidental, el Golf i l’Afganistan i podria arribar a Ucraïna en dos mesos.

Aquest model francès, operatiu des de 1981, es destina principalment a operacions de reconeixement, tot i que està equipat per poder donar foc de cobertura. Així, compta amb un gran canó de 105 mil·límetres i dues metralladores a la coberta. Pot arribar a una velocitat de fins a 60 quilòmetres per hora i té una autonomia de 800 quilòmetres, més que els altres carros.

Leopard 2 (Alemanya/Polònia)

Com il·lustra la indecisió alemanya, el Leopard 2 és el tanc de la discòrdia. Aquest model és el més cobejat per Ucraïna, ja que es considera una arma que pot ser clau en el desenvolupament de la guerra. Operatiu des dels 80, és un dels carros de combat més avançats del món.

Compta amb un gran canó de 120 mil·límetres i dues metralladores a la coberta. Aquest vehicle blindat pesa més de 62.000 quilos, però pot anar a uns 70 quilòmetres per hora, més que els altres models occidentals, i té una autonomia de 500 quilòmetres.

Al ser de fabricació alemanya és Berlín qui n’ha d’aprovar l’exportació. Tanmateix, Polònia compta amb unitats que vol enviar a Ucraïna i, davant el reiterat ‘nein’ alemany, membres del Govern polonès ja han obert la porta a enviar-lo als seus aliats eslaus tot i no comptar amb l’aprovació alemanya.