Protestes per la inflació

Una vaga per la pujada dels salaris paralitza el metro a París

  • Els sindicats organitzen una aturada laboral molt avalada a la RATP i amb un seguiment bastant inferior en altres sectors

  • Només dues línies (d’un total de 16) funcionen amb normalitat a la capital francesa

Una vaga per la pujada dels salaris paralitza el metro a París

THOMAS SAMSON

2
Es llegeix en minuts
Enric Bonet

La circulació del metro de París, pràcticament interrompuda. El funcionament dels transports metropolitans de la capital francesa s’ha vist molt afectat aquest dijous per una vaga molt freqüentada. Només dues línies de metro (les que disposen d’un pilot robotitzat) funcionen amb normalitat, mentre que en cinc, d’un total de 16, no circula cap vagó, i a la resta només ho fan les hores punta, amb retards importants. Amb aquesta aturada laboral, recolzada per tots els sindicats, els treballadors de la RATP exigeixen pujades salarials davant la inflació i millores de les condicions de treball.

La vaga ha afectat de manera més que considerable la mobilitat a París, una ciutat que acull cada dia milions de treballadors de la seva perifèria. Aquest matí s’han format embussos en uns 334 quilòmetres a la regió parisenca, mentre que un dia normal en sol haver en 200 quilòmetres. També hi ha hagut una gran concentració de passatgers i vagons saturats a les línies de metro o trens de proximitat que funcionaven, tot i que amb menys freqüència.

«Només hem tingut un augment del sou de l’1,1% en tot aquest any malgrat la forta inflació», ha dit per justificar aquesta mobilització Vincent Gautheron, secretari de la CGT –segon sindicat més important de França– a la RATP, el nou president de la qual és l’ex primer ministre Jean Castex. «Estem preparats, estem preparats per a això», ha respost Arole Lamasse, secretari general de l’UNSA entre els treballadors dels transports parisencs, després de preguntar-li sobre la possibilitat que aquesta aturada d’un dia desemboqui en una d’indefinida. Aquest dijous hi havia cert sentiment de déjà-vu a París. La mobilització dels empleats de la RATP ja havia sigut la punta de llança de les multitudinàries protestes contra la reforma de les pensions a finals del 2019.

Seguiment inferior als altres sectors

Seguiment inferior als altres sectorsAprofitant aquesta vaga dels conductors de metro i autobusos, la CGT va convocar per a aquest dijous una jornada de protestes i vagues sectorials al conjunt del país. Tanmateix, el seguiment als altres sectors ha sigut molt inferior. Per exemple, la circulació de trens gairebé no s’ha vist alterada.

Notícies relacionades

«Els salaris es guanyen cada mes; representen cotitzacions socials. Les primes només són un glop», ha declarat Philippe Martinez, secretari general de la CGT, respecte a la política del Govern d’Emmanuel Macron que, en lloc d’incentivar les pujades de sou, promou la concessió de primes lliures d’impostos per part de les empreses, tot i que la majoria ni tan sols donen aquestes primes.

Representa la quarta jornada de protestes nacionals dels sindicats des de la rentréeal setembre. El 18 d’octubre, unes 300.000 persones, segons els sindicats, es van mobilitzar al conjunt de França. Uns nivells de mobilització molt inferiors al més d’un milió de persones que van sortir al carrer a finals del 2019, tot i que va ser una de les manifestacions sindicals més importants al país veí des de la pandèmia. Malgrat una inflació del 7,1% –i del 9,9% en el cas dels aliments–, els sindicats no aconsegueixen impulsar protestes multitudinàries a França.