Regne Unit
Liz Truss destitueix el seu titular de Finances després de la tempesta pel controvertit pla econòmic
La primera ministra nomena Jeremy Hunt com a successor de Kwasi Kwarteng.

La primera ministra britànica, Liz Truss, ha destituït finalment aquest divendres el titular de Finances, Kwasi Kwarteng, després de la tempesta desencadenada pel seu polèmic pla de creixement econòmic. Kwarteng havia tornat urgentment a Londres dels Estats Units després d’escurçar un viatge a Washington.
Truss ha nomenat el veterà Jeremy Hunt com a successor de Kwarteng. És el quart ministre britànic de Finances en un any, cosa que dona idea de la profunda crisi política i econòmica que viu el Regne Unit. Hunt és un veterà de la política. Ha ocupat diverses carteres ministerials en els últims 12 anys (Cultura, Sanitat, Exteriors), però no té cap experiència en el Tresor i els departaments financers.
Truss farà cap a les 15.30, hora espanyola, una conferència de premsa on confirmarà el relleu i anunciarà rectificacions en el radical programa fiscal presentat el 23 de setembre, que va sembrar el caos en els mercats financers.
Notícies relacionadesKwarteng va descartar ahir mateix en una declaració des de Washington als mitjans que es plantejarà dimitir davant les turbulències generades per la seva radical retallada d’impostos, que van obligar el Banc d’Anglaterra a intervenir-hi amb una recompra de deute per evitar la fallida de diversos fons de pensions. A la seva carta a Truss després de perdre el càrrec Kwarteng deixa clar que ha sigut cessat i ella li ha demanat que «es faci a un costat». No hi ha cap paraula de rectificació o ‘mea culpa’ a la missiva. Truss dona a entendre en la seva resposta que Kwarteng ha renunciat al lloc, una cosa per la qual li dona les gràcies.
El pla fiscal anunciat a finals de setembre va desplomar la lliura esterlina davant el dòlar dels EUA i va disparar el cost del deute a llarg termini del Regne Unit. A més, ha causat un terratrèmol en el si del Partit Conservador i molts dels seus membres fa dies que demanaven el cessament del titular d’Economia, i fins i tot, de la mateixa Truss
- INCENDIS FORESTALS Una vella i «maleïda» cançó de Serrat, l’himne per recordar l’estiu en què va cremar l’oest espanyol
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- La relació de Catalunya i l’Estat La Diada deixa de ser un maldecap per al Govern espanyol
- Transport públic Una entitat llança una aplicació per a informar dels retards de Rodalies a temps real: "Volem convertir les queixes en dades"
- MÚSICA AMB MISSATGE POSITIU El 'revival' dels balcons del clàssic del Dúo Dinámico 'Resistiré'
- Obituari Mor Manuel de la Calva, membre del Dúo Dinámico, als 88 anys
- La Vuelta a Espanya arriba a Catalunya: així és el recorregut de les seves tres etapes transcendentals
- Cost de la vida Tornar a omplir el rebost després de les vacances d’estiu sortirà aquest any un 2,7% més car