Descoberta per la BBC
La «mendicitat explotadora» de TikTok amb els refugiats sirians
L’aplicació de vídeos es queda fins al 70% de les donacions que reben les famílies sirianes fent directes des dels camps de refugiats del nord-oest del país
mtlopez26096405 topshots illegal immigrants wait to be expelled from their 160805135616 /
Al passejar entre els carrerons d’un dels camps de desplaçats sirians al nord del país, s’escolta un mateix reclam que arriba des de diferents tendes. «Please like, please share, please gift,» repeteixen unes quantes veus infantils a l’uníson. «Sisplau, fes m’agrada, comparteix, dona», diuen. Li parlen a una pantalla de telèfon. Fa hores que, xampurrejant la mateixa dotzena de paraules en anglès, demanen donacions en un directe de TikTok. L’aplicació de vídeos es converteix en l’última plataforma perquè el món simpatitzi amb la seva desesperació. Però ara, una investigació de la BBC ha mostrat la inhumanitat que acompanya els seus directes: TikTok s’està quedant amb fins al 70% de les donacions rebudes.
El Dowkan va rebre només 14 dòlars després de passar-se 8 dies fent directes de TikTok. Durant unes quantes hores, no se li permetia aturar les gravacions per menjar o prendre la seva medicina. Aquest pare de família nombrosa es connectava per aconseguir diners per a l’operació de cor de la seva filla. A la tenda que serveix de llar per a Mona Ali al-Karim i les seves sis filles, utilitzen TikTok per costejar-se una intervenció que curi la ceguesa d’una d’elles. El seu marit va morir en un atac aeri durant la guerra a Síria. Ara, des del terra cobert per una lona en un camp de refugiats al nord-oest del seu país, la Mona pidola durant hores davant d’una pantalla de telèfon.
It all started in June, when I was contacted on Twitter and TikTok about this strange new trend. Lots of people were calling the videos scams pic.twitter.com/qE78hirn5m
— Hannah Gelbart (@hannah_gelbart) 12 de octubre de 2022
Obsequis virtuals
Demanen obsequis virtuals que estan valorats en diners reals que els espectadors compren. Els regals van des de roses digitals, que valen només uns cèntims, fins a lleons virtuals, amb un valor de 500 euros. Després, els usuaris de TikTok que els reben poden retirar-los de l’aplicació en efectiu. En els camps de desplaçats, són els anomenats «intermediaris de TikTok» els qui faciliten aquest negoci. Aquestes persones proporcionen a les famílies els telèfons i l’equip per començar a retransmetre. Treballen amb agències afiliades a l’aplicació a la Xina i l’Orient Mitjà. Són part de l’estratègia global de TikTok per reclutar streamers i animar els usuaris a passar més temps en l’aplicació.
El Hamid, un dels intermediaris en els camps, va vendre el seu bestiar per pagar un telèfon mòbil, una targeta SIM i una connexió wifi que li permetés treballar amb les famílies. Amb aquest mateix telèfon, retransmet durant unes quantes hores al dia amb 12 famílies diferents. El Hamid li ha explicat a la BBC que els paga la major part dels guanys, excepte les despeses de funcionament. Per tant, no només TikTok es queda fins amb un 70% de les donacions, sinó que també han de pagar els intermediaris. A més, en molts casos, les cases de canvis es queden un altre petit percentatge, cosa que deixa les famílies amb un valor molt mínim.
Investigació de cinc mesos
La BBC va seguir durant cinc mesos una trentena de comptes de TikTokque retransmetien en directe des dels campaments sirians per a persones desplaçades. Allà hi malviuen uns 2 milions de persones que han sigut expulsades de casa seva durant els més d’11 anys que dura el conflicte. Després de fer-se pública l’explotació a què la xarxa social xinesa sotmet aquestes paupèrrimes famílies, TikTok no ha trigat a pronunciar-se. «Estem profundament preocupats per la informació i les denúncies que ens ha presentat la BBC, i hem pres mesures ràpides i rigoroses», han respost.
Notícies relacionades«Aquest tipus de contingut no està permès a la nostra plataforma i estem reforçant encara més les nostres polítiques globals sobre la mendicitat explotadora», han afegit en declaracions oficials. Tot i que sí que han reconegut la comissió per obsequis digitals que cobren, no n’han confirmat la quantitat exacta. A més, després que la BBC es posés en contacte amb l’empresa, aquesta va prohibir tots els comptes. Algunes organitzacions benèfiques locals han expressat la seva intenció d’ajudar aquestes famílies, però són moltes i les opcions per guanyar diners són molt baixes.
Per això, passar-se hores repetint súpliques acaba sent l’última opció per a aquests sirians. Pidolar en línia es converteix en l’única font d’ingressos per a aquells forçats a viure al dia. «Les meves filles demanen regals i m'expliquen com de felices són quan els reben», explica la Mona de la mà de la seva filla invident. «Quan són felices, em fan feliç a mi també», afegeix. Així de simple. Les roses digitals a l’altra banda de la pantalla els recorden que encara existeixen, que encara hi ha gent que s’hi preocupa. I, així, l’eco de les seves veus implorant per donacions no s’atura.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La transformació de la ciutat La plaça de les Glòries entra en la recta final de la seva metamorfosi
- Ciclisme Crítiques a l’UCI per la mort de la suïssa Muriel Furrer
- LLIGA F (1-8) El Barça torna a lluir-se contra el Madrid CFF en un duel amb polèmica
- PREMIER LEAGUE El City guanya i l’afició demana a Guardiola en català que segueixi
- El repte de la dependència Les filles carreguen més amb la cura dels avis
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Benestar a les empreses Lideratge, la clau de la salut mental a la feina
- Multimèdia | Guerra a Israel i Gaza: així evoluciona el conflicte
- 1,5 petabytes per emetre la Copa Amèrica de vela
- Premi BBVA a la Sostenibilitat Empresarial. El procés La sostenibilitat, en l’adn de les empreses