Propaganda de guerra

Gossos armats i ironia: L’exèrcit digital de ‘trolls’ que ataca Rússia a cop de mems

Civils, experts en intel·ligència i polítics formen la NAFO, una aliança de guerrilla a Twitter per realitzar donacions a Ucraïna, combatre la desinformació del Kremlin sobre la guerra i controlar la narrativa del conflicte

Gossos armats i ironia: L’exèrcit digital de ‘trolls’ que ataca Rússia a cop de mems
6
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en Xarxes, algoritmes i la intersecció entre política i tecnologia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En les últimes setmanes, Ucraïna ha llançat una contraofensiva militar per reprendre el control del seu territori, arrabassat per les tropes de Rússia des de l’inici de la seva invasió. Però aquesta no ha sigut l’única acció bèl·lica que ha agafat el Kremlin per sorpresa. Darrere de les pantalles, un exèrcit de milers de voluntaris ha activat una campanya de propaganda a Twitter per combatre la desinformació russa sobre la guerra a cop de mems, provocació i ironia.

«Som entre una maniobra contra les manipulacions de Rússia i una operació psicològica», explica a EL PERIÓDICO Alvar, politòleg espanyol criat a Alemanya i amb experiència en relacions governamentals per al sector privat. La seva frustració amb la resposta d’Occident a la invasió russa el va fer unir-se a l’Organització de Col·legues de l’Atlàntic Nord (NAFO, per les seves sigles en anglès, en un joc de paraules lligat a l’OTAN), una aliança d’usuaris de Twitter que ha recorregut al ‘troleig’ com a arma per contrarestar els intents de Moscou per controlar la narrativa sobre la guerra.

«Som entre una campanya contra la desinformació russa i una operació psicològica»

Alvar, membre de la NAFO

La NAFO va néixer de manera esporàdica al maig quan l’usuari @Kama_Kamilia va llançar una iniciativa per recaptar «centenars de milers de dòlars» en fons per recolzar la Legió Nacional de Geòrgia, unitat paramilitar de voluntaris del país asiàtic (també atacat per Moscou) forjada el 2014 després de l’annexió russa de Crimea. Es van activar comptes bancaris i de PayPal per processar les donacions. «Hi ha usuaris que demostren que són a Ucraïna, que tenen contacte amb els militars i que els fan arribar la nostra ajuda», assegura Jesús Manuel Pérez Triana, analista de defensa i membre de la NAFO. Des d’aleshores, venen tota mena de productes –de samarretes a adhesius– per sufragar aquesta ajuda.

A canvi, els donants reben una imatge d’un gos de la raça japonesa Shiba Inu –convertida en tot un fenomen a internet– armat i vestit de militar, que funciona com a insígnia per identificar els seus comptes com a ‘fellas’ («col·legues», en anglès), com s’anomenen entre ells. Darrere d’aquesta cadena de producció hi ha un equip de 34 membres de la NAFO de tot el món, segons va explicar a ‘Politico’ l’impulsor d’aquesta comunitat.

Experts i ciutadans corrents

Aquesta peculiar aliança no ha parat d’unir soldats a les seves files. Cada dia publiquen més de 5.000 missatges a Twitter, segons una anàlisi de l’Institut per al Diàleg Estratègic. «Internet ha convertit la propaganda en una arma de desestabilització sense precedents en què tots els ciutadans poden participar [...] i la idea de resistència amb la qual es recolza Ucraïna pot estar portant la gent a contribuir a través de les xarxes», apunta Carme Colomina, investigadora principal del CIDOB experta en desinformació.

«Internet ha convertit la propaganda en una arma de desestabilització sense precedents en què tots els ciutadans poden participar»

Carme Colomina, investigadora del CIDOB

Entre aquests usuaris hi ha perfils de tota mena: des d’experts en intel·ligència militar fins a ciutadans corrents interessats en el conflicte. «A Telegram vaig veure la massacre de civils, el més horrible que he vist en la meva vida [...]. Em vaig demanar una setmana de vacances i vaig dedicar 15 hores al dia a contestar totes les mentides russes», assegura un usuari que prefereix mantenir el seu anonimat per temor de represàlies. La creixent popularitat de la NAFO també ha portat diversos polítics, com el ministre ucraïnès de Defensa, Oleksí Reznikov, o l’expresident d’Estònia, Toomas Hendrik Ilves, a unir-se a la causa. «Això ha crescut tant que ningú sap quants som», celebra Alvar.

Molts d’ells són dels Bàltics o d’Europa de l’Est, però la comunitat hispanoparlant no para de créixer. «Sempre he utilitzat les xarxes per xerrar amb els meus amics, però després de la invasió vaig decidir ajudar traduint informació ucraïnesa», explica l’Andrí, espanyol de 32 anys nascut a Lviv. «Tinc un nebot a Ucraïna i volia ajudar. Em fa molta ràbia veure personatges com Pedro Baños o Bea Talegón defensar el punt de vista rus mentre allà estan matant gent».

Guerra de mems

Les guerres informatives es lliuren des de fa temps a les xarxes socials i en espais com Telegram. Controlar la narrativa és clau per als dos bàndols. Conscients d’això, els comptes de la NAFO busquen documentar el curs de la guerra i amplificar de forma incessant informacions que destapen les accions russes, des d’investigacions periodístiques a les de fonts obertes de grups com Bellingcat.

Operant com una guerrilla digital, els membres de la NAFO han recorregut als mems, un pilar de la cultura d’internet que en pocs anys ha passat de ser un recurs de nínxol a incrustar-se en cada vegada més tàctiques propagandístiques. «Utilitzar mems d’humor polític i ironia és una estratègia molt útil per arribar als joves i esquivar la censura», afegeix Colomina. De soldats ballant a artilleria en acció, tant el Govern d’Ucraïna com el de Rússia han desplegat aquesta comunicació memètica.

Els NAFO també han recorregut al ‘shitposting’, com es coneix en l’argot d’internet publicar contingut agressiu i irònic per atacar, desgastar i desesperar els seus rivals. I ho fan amb un codi propi, referint-se als prorussos com a ‘vatniks’ o ‘tankies’, insults amb els quals menyspreen els qui defensen cegament les accions del Kremlin, o com a «orcs», en relació amb els monstres mitològics. Així, és habitual veure’ls ‘trolejar’ diplomàtics russos o burlar-se de Vladímir Putin i les errades estratègiques de la fins ara fallida campanya militar russa. «Vivim en una societat molt cínica i desconfiada i la propaganda és també burlar-se de l’altre per deslegitimar la seva causa», afegeix Pérez Triana.

Defensa mútua

Notícies relacionades

Quan un usuari és intimidat per comptes russòfils només ha d’escriure el ‘hashtag’ #Article5 –en relació amb la clàusula de defensa mútua de l’OTAN– i altres membres de la NAFO apareixen per contrarestar l’atac amb mems i informació. «Així no et sents sol», assegura l’Andrí. Els ‘fellas’ també es corregeixen entre si per evitar la difusió de possibles notícies falses.

Part de l’èxit de la NAFO es deu a ser una comunitat autogestionada. La seva única regla és ajudar Ucraïna, més enllà de diferències ideològiques. «Som gent que sent impotència per no poder ajudar. Hi ha mems molt agressius, absurds, documentals, d’esquerres o de dretes, però això no importa», assegura un membre anònim. Tot i així, denuncien que comptes prorussos es fan passar per membres de la NAFO per «dir barbaritats» i deslegitimar el moviment. També és habitual que els acusin d’estar a sou de l’OTAN, la CIA o del magnat George Soros. «Això és una acció totalment altruista, ningú ens ha donat cap directriu», assegura Alvar.