Acostament després de la ruptura
Colòmbia i Veneçuela reobriran les seves fronteres i reprendran els vols comercials
Les noves mesures anunciades per Maduro i Petro entraran en vigor el pròxim 26 de setembre

Distensió en el con sud. Colòmbia i Veneçuela han anunciat aquest divendres la reobertura de les seves fronteres al trànsit de mercaderies i la represa dels vols comercials entre els dos països cinc anys després que s’interrompessin, mesures que arriben poc més d’un després que les dues capitals restablissin les seves relacions diplomàtiques. Aquestes relacions es van trencar el 2019, quan activistes de l’oposició veneçolana van mirar d’entrar a Veneçuela des de Colòmbia amb camions plens de menjar i medicines, una operació que Caracas va qualificar de cop d’Estat encobert.
«El pròxim 26 de setembre donarem obertura a la frontera entre Colòmbia i Veneçuela. Com a primer pas, es reprendrà la connexió aèria i el transport de càrrega entre els nostres països. Confirmem el compromís del Govern per restablir les relacions de germandat», va afirmar a les xarxes socials el nou president colombià, Gustavo Petro, l’arribada al poder del qual ha sigut fonamental perquè els dos països acostessin postures. Fins ara la frontera comuna, de 2.200 quilòmetres, es mantenia únicament oberta per al trànsit de passatgers i només funcionava un pas de mercaderies.
Cinc anys sense vols
Notícies relacionadesL’aerolínia colombiana Avianca, que cobria més del 50% dels vols Caracas-Bogotà, va suspendre operacions cap a i des de Veneçuela el juliol del 2017 al·legant que ho feia per «preservar la seguretat» davant «limitacions operatives». La seva decisió va agreujar l’èxode de línies aèries internacionals de Caracas, que va començar el 2014, quan els preus del petroli —font del 96% de divises del país– van començar a esfondrar-se.
El pròxim 26 de setembre «donarem obertura conjunta a les fronteres entre Veneçuela i Colòmbia. A més, reprendrem els vols entre Caracas-Bogotà i València-Bogotà», va escriure el president veneçolà, Nicolás Maduro, a Twitter. Amb la normalització de relacions, Caracas i Bogotà esperen reimpulsar l’intercanvi comercial, que va fregar els 7.200 milions de dòlars el 2008 però es va enfonsar amb el tancament parcial de la frontera el 2015 i total el 2019.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»