Manipulació política
Facebook i Twitter desarticulen per primera vegada una campanya de propaganda dels EUA
L’acció d’influència encoberta en les plataformes promocionava la narrativa occidental a favor d’Ucraïna i contra Rússia, la Xina i l’Iran per influir en usuaris d’Àsia i de l’Orient Mitjà.

És habitual que Facebook, Instagram i Twitter desarticulin campanyes coordinades de desinformació que recolzen els interessos de Rússia, la Xina i l’Iran. Però per primera vegada les plataformes han bloquejat una operació encoberta patrocinada pels Estats Units que utilitzava una xarxa de comptes per promoure perspectives prooccidentals entre usuaris de l’Orient Mitjà i d’Àsia.
Segons ha revelat un nou informe de l’empresa d’anàlisi de xarxes socials Graphika i de la Universitat de Stanford, la campanya digital fomentava narratives sobre política internacional que s’alineen amb la visió d’Occident com la defensa d’Ucraïna i les crítiques a Moscou, Pequín i Teheran. Així, aquests comptes compartien mitjans de comunicació finançats pel Govern dels EUA, com Radio Free Europe i Voice of America, en les quals s’acusava el Kremlin de matar civils innocents. Aquestes notícies compartides contenien enllaços a llocs web patrocinats per l’Exèrcit nord-americà.
Es tracta, per tant, de la primera vegada que Twitter i Meta, empresa matriu propietària de Facebook i Instagram, actuen per bloquejar una campanya coordinada d’influència prooccidental a l’estranger al considerar que infringeix les seves normes. Una portaveu de Meta ho ha confirmat, mentre que Twitter no ha fet cap comunicat al respecte.
Els investigadors que han avançat la desarticulació d’aquestes campanyes han destacat la seva limitació per influir en els seus objectius. «La gran majoria de les publicacions i tuits que vam revisar no van rebre més que un grapat de ‘m’agrada’ i ‘retuits’», han explicat.
Manipular: un negoci lucratiu
En els últims anys, les grans plataformes socials han accentuat els seus mecanismes per detectar aquestes campanyes de propaganda i desinformació. I ho han fet pressionades per la proliferació d’un opac negoci de manipulació psicològica que, segons càlculs conservadors, hauria mogut uns 60.000 milions de dòlars des del 2009.
En els últims anys no han parat de créixer les consultories polítiques destinades a la fabricació estratègica de campanyes de notícies falses per intentar influir i manipular ciutadans de tot el món en processos electorals crítics, com les eleccions. Un estudi de la Universitat d’Oxford va identificar el 2020 fins a 65 companyies que impulsaven aquestes operacions en 48 països.
- Sarau de l’F-1 Pluja de famosos en la nit de Barcelona: Shakira, Hamilton, Michael Douglas, Zeta-Jones i d’altres
- L’accés a la universitat Adrià Silva: matrícula d’honor a batxillerat i premi Ernest Lluch pel seu treball de recerca
- Condemnada per dopatge Buscant Marta Domínguez: l’auge i caiguda d’una estrella de l’atletisme que va acabar de guàrdia de seguretat a Renfe
- Futbol Benzema va mentir als seus companys i el Madrid l’acomiada d’amagat
- Mesures del consistori al Poblenou Barcelona amenaça de tancar dues hores abans els bars musicals del Triangle Golfo si segueix el soroll
- ACTUALITAT BLAUGRANA L’Audiència de Barcelona confirma l’ordre d’inscriure Gavi en el primer equip del Barça
- Sabotatge en plena guerra Els Estats Units sabien que Ucraïna atacaria el gasoducte Nord Stream, segons ‘The Washington Post’
- Perfil Anna Erra, la ‘turullista’ que vol rellevar Laura Borràs al Parlament
- A Barcelona Una dona ferida després de clavar-se al cap una fletxa disparada per un veí que practicava al seu jardí
- Conde del asalto Macropersecució a Montjuïc, per Miqui Otero