Tensió entre potències
¿Com afecta les relacions entre els Estats Units i la Xina el viatge de Pelosi a Taiwan?
Els Estats Units i la Xina viuen moments d’especial tensió diplomàtica. La visita de la presidenta de la Cambra de Representants dels EUA, Nancy Pelosi, a Taiwan ha enfurismat Pequín, que reclama des de fa anys la sobirania sobre l’illa, i amenaça amb més problemes en la ja complexa relació entre les dues grans potències mundials. ¿Com reaccionarà el Govern xinès? ¿El viatge afectarà els esforços diplomàtics de Washington a l’Àsia?
Resposta militar de la Xina
Després de confirmar-se que Pelosi aterraria a Taiwan, Pequín va advertir que prendria «mesures contundents» contra el que considera una «traïció deplorable». I és que la visita de la líder demòcrata a l’illa suposa la de més alt nivell que els EUA han portat a terme des del 1997, fa 25 anys. La resposta militar de la Xina s’espera per a dijous, quan la presidenta de la Cambra de Representants ja se n’hagi anat. Així, l’Exèrcit xinès ja ha advertit que «no es quedarà amb els braços plegats» i que farà una sèrie de simulacres militars amb foc real en zones marítimes que envolten Taiwan, algunes de les quals toquen amb aigües territorials taiwaneses. El ‘The New York Times’ ha calculat que aquestes maniobres militars es faran a poc més de 16 quilòmetres de les costes de Taiwan, una escalada amb implicacions imprevisibles.
¿Què faran els Estats Units?
Pequín ha demanat que en els pròxims tres dies tots els avions i barcos evitin les zones que el seu exèrcit bombardejarà com a exercici de força davant Taiwan. Els EUA podrien optar per no obeir i enviar aeronaus i vaixells al voltant de l’illa, cosa que posaria l’Exèrcit xinès en un compromís. Taipei ja ha dit que no contribuirà a escalar la perpètua crisi amb el seu veí.
L’Acta de Relacions de Taiwan del 1979 no garanteix que Washington intervingui militarment si el Govern comunista xinès opta per atacar l’illa, però tampoc ho descarta. A mitjans de maig el president nord-americà, Joe Biden, es va comprometre a defensar Taiwan davant un hipotètic atac de la Xina. El mandatari xinès Xi Jinping va respondre a aquestes declaracions demanant «no jugar amb foc». Pot ser que les paraules no vagin més enllà.
¿Com afecta els aliats dels EUA a l’Àsia?
Durant els últims anys, l’estratègia dels EUA per plantar cara a l’auge de la Xina com a gran potència ha passat per reforçar els vincles econòmics i diplomàtics amb altres països de l’Àsia i el Pacífic per convèncer-los que una aliança amb Washington els serà més beneficiosa que amb Pequín. Nacions com Austràlia, Japó o Corea del Sud, als quals viatjarà Pelosi els pròxims dies de la gira, estan al bàndol nord-americà. Malgrat tot, hi ha qui veu la parada a Taiwan com un error diplomàtic que exposa els aliats de la Casa Blanca a la regió a més inestabilitat. I és que, segons informa la premsa, la visita de Pelosi a l’illa no va ser consultada amb ells.
- Crim sota investigació Un home mata presumptament el seu pare a Barcelona i intenta suïcidar-se al metro
- L’oncle de Rubiales li llança ous en la presentació del seu llibre
- Per la borrasca Claudia La calitja, la pols sahariana en suspensió, cobreix Barcelona i tota la costa mediterrània
- Afterwork a Casa Seat Mònica Martínez Bravo: "Estem revisant tots els ajuts socials per simplificar-los i agilitzar-los"
- Prosperitat compartida Illa comparteix el seu model territorial a Palma en un esmorzar informatiu de ‘Diario de Mallorca’
- La veu del món rural El sector agroalimentari s’autoimposa innovació i unió davant el repte climàtic
- Ordeig insta a "canviar de mentalitat" per al reconeixement global
- El cost de la vida Electricitat, vols, ous i xocolata impulsen la inflació al 3,1%
- Reconeixement Els empresaris gallecs distingeixen amb la seva Medalla d’Or Javier Moll
- La crisi habitacional El BCE estima que l’habitatge a Espanya ja val un 17% més del que correspon
