MEMS DE GUERRA

‘Shitposting’, criptomonedes i Elon Musk: així està guanyant Ucraïna la batalla a internet

  • Ucraïna ha desplegat la seva artilleria a les xarxes socials per guanyar-se a l’opinió pública occidental

  • Comunica utilitzant argot típic, conegut com a ‘shitposting’, i fugint del llenguatge diplomàtic

  • «El ‘shitposting’ és la propaganda del segle XXI», valora una experta a les xarxes socials

‘Shitposting’, criptomonedes i Elon Musk: així està guanyant Ucraïna la batalla a internet
10
Es llegeix en minuts

Fins fa sis dies, el compte oficial d’Ucraïna a Instagram era molt semblant al d’Espanya: fotografies de bonics paisatges, animalets, gastronomia i gent disfrutant acompanyades de textos en anglès per mostrar als potencials turistes les bondats del país.

Tot va canviar dijous passat 24 de febrer. Després de la invasió de Rússia, el perfil ucraïnès s’ha omplert de fotografies de guerra, de vídeos de civils en refugis subterranis, d’informació sobre com ajudar i de mems. El més viral ha sigut la falsa portada de la revista ‘Time’ amb Putin convertit en Hitler –un muntatge realitzat per l’artista Patrick Mulder–, que Instagram ja ha marcat com a fotografia manipulada. «Això sembla una il·lustració graciosa, però la seva declaració és 100% oportuna. Res a afegir», diu la descripció.

El mateix compte va avisar el dia 24 del canvi de línia editorial. «Aquesta pàgina va ser creada per parlar al món sobre la Ucraïna moderna. Avui, Rússia ha atacat Ucraïna. Defensarem la nostra llibertat, protegirem la democràcia i serem forts, però ¡necessitem la teva ajuda! Aquesta és la llista de coses per fer: sancions devastadores i aïllament de Rússia, armes per a Ucraïna i assistència financera i humanitària». Les peticions han funcionat i, en el dia d’avui, Europa sanciona econòmicament Rússia i obre la porta a refugiats ucraïnesos.

Ucraïna ha entès que ha de posar Occident de part seva i per a això s’ha llançat a la guerra del contingut a les xarxes socials.

A Twitter, la xarxa que més informació i formació de l’opinió pública mou, fa dies el perfil oficial del país que publica mems, parla a personalitats com Elon Musk i fins i tot demana als usuaris que esmentin al compte oficial de Rússia i li diguin què en pensen. Ucraïna no utilitza el llenguatge diplomàtic: utilitza el llenguatge d’internet i l’argot conegut com a shitposting, o publicacions plenes de sarcasme.

«Un shitpost és l’equivalent a un mem. És contingut irònic, aparentment mancat de sentit, amb un punt de broma», valora Janira Planes, experta en xarxes socials i directora de comunicació de Wuolah, companyia que utilitza el mateix to a les seves xarxes. «A Espanya, l’empresa que millor ho fa és KFC. No et venen aletes de pollastre, sinó que posen mems i referències per a gent que viu extremament ‘online’ i les entén. El govern d’Ucraïna sembla estar seguint el mateix full de ruta. És una tendència que té uns quatre anys: els influencers cada vegada són més com marques i les marques, al seu torn, intenten semblar persones. Que no es vegi que volen vendre’t alguna cosa, sinó que generen entreteniment. És cap al que van totes».

Tot i que encara no és gaire habitual veure aquest llenguatge en comptes institucionals, Planes destaca una dada rellevant: que entre la vintena de perfils que segueix Ucraïna a Twitter hi ha la de Nova Jersey (un dels estats dels Estats Units), famosa pel seu perfil shitposter i que, per descomptat, ja ha interactuat amb Ucraïna. «Reprodueixen el mateix comportament», continua.

El mateix dia 24, el compte oficial d’Ucraïna a Twitter va publicar una il·lustració en la qual un Hitler adult li acariciava les galtes a un mini Putin. «Això no és un mem, és la nostra realitat i la teva en aquest moment», va tuitejar.

No és la primera vegada que Ucraïna interpel·la així Rússia a Twitter –ja el 2017 contestava al seu compte amb mems de ‘Los Simpson’ acusant-la de continuar actuant de forma imperialista, com si fos la Unió Soviètica–, però l’escalada de contingut polític s’ha produït en els últims dies.

I no es limita al compte oficial: el ministre de Transformació Digital d’Ucraïna, Mikhailo Federov, he demanat a les grans tecnològiques (Google, Paypal, Facebook, Twitter) que bloquegin l’accés des de Rússia i al magnat Elon Musk que enviï terminals d’internet satel·litària de la seva empresa Starlink. No està clar si els esmentats terminals seran útils, però la jugada propagandística està feta i posiciona un dels empresaris més mediàtics del planeta del costat d’Ucraïna.

«Jo crec que van interpel·lar Elon Musk perquè ell vol estar en tots els saraus [en anteriors desgràcies internacionals, com els nens tailandesos atrapats en una cova, Musk també va oferir la seva ajuda]. Segurament ho van fer per veure si funcionava. I ho ha fet», continua Planes. «El shitposting és la propaganda del segle XXI perquè abans aquesta es penjava pels carrers perquè la gent la veiés i avui dia el carrer és internet. I, com a mínim a internet, fa la sensació que Ucraïna està controlant la situació». La pregunta és si aquesta victòria serà només simbòlica, donada la superioritat militar de Rússia sobre el terreny.

L’experta en comunicació política Verónica Fumanal afegeix que, amb aquest perfil, «Ucraïna busca ser compresa per l’opinió pública occidental. Són els occidentals els que gastaran diners dels seus pressupostos i imposaran sancions que tindran un efecte en les seves economies. I és molt important conformar l’opinió a través del llenguatge propi de les xarxes. No té sentit posar comunicats. Amb aquest llenguatge guanyaran menys que amb una il·lustració en la qual acusin Putin de ser Hitler. Amb la sàtira es poden dir coses que arriben molt més que una declaració de premsa».

Milions d’ajuda ‘cripto’

Entre les peticions que ha fet Ucraïna a la comunitat internacional són les donacions en criptomonedes, tant en Bitcoin com Ethereum i Tether. El compte oficial d’Ucraïna va publicar diverses adreces en les quals rebre els diners. Només en la de Bitcoin, segons s’observa en aquest explorador, s’han rebut en el moment d’escriure aquest article 8.440 transaccions per valor de 6,7 milions d’euros.

¿On van aquests diners? ¿Es pot traçar? «En aquest compte en concret ja es poden veure algunes sortides de Bitcoin a altres llocs», analitza Fernando Gutiérrez, inversor i expert en criptomonedes. «Es podria analitzar amb una mica més de detall, però hi ha limitacions. El normal és que surti a cases de canvi per allà vendre’l i poder utilitzar aquests fons per comprar material, perquè dubto que els acceptin Bitcoin com a mètode de pagament. ¡Però mai se sap!».

Només en el compte de Bitcoin han rebut 6,7 milions d’euros en donacions

Gutiérrez apunta a diverses adreces més que estan sol·licitant i recollint donacions, com la de la casa de canvi ucraïnesa Whitepay i la de Binance, una de les cases de canvi més importants del món, que ha obert un fons per donar 10 milions de dòlars a ONGs internacionals que ofereixin recolzament humanitari a Ucraïna.

La comunitat cripto s’ha bolcat amb l’ajuda al país, que està reconegut a nivell internacional com un ‘hub’ de desenvolupament de ‘software’ «importantíssim», continua Gutiérrez. «Això inclou el desenvolupament de projectes cripto. Molts tenen desenvolupadors o contracten empreses de desenvolupament amb seu allà. No sabria dir el motiu més enllà que és un país barat, amb bon nivell d’anglès i una bona educació tecnològica, que no és poc».

Més enllà de les donacions, els ucraïnesos han sol·licitat ajuda tecnològica al món a través d’un misteriós canal de Telegram batejat com l’IT Army of Ukraine (l’armada tecnològica d’Ucraïna), que en el moment de redactar aquestes línies compta amb prop de 260.000 subscriptors. Tot i que el ministre de Transformació digital el va promocionar en el seu Twitter, el canal no té cap identificació oficial.

Entre les instruccions que ha donat als ‘soldats’ digitals hi ha els atacs a pàgines webs oficials russes (governamentals o empresarials) i el report en massa de canals de notícies russes «que menteixen obertament sobre la guerra a Ucraïna» a Youtube. I això quelas megacorporacions nord-americanes ja s’han posicionat contra Rússia, bloquejant –com demanava Ucraïna– canals de mitjans de comunicació (YouTube) o etiquetant el seu contingut com «afiliats al Gover Rus» (Twitter).

«Ho fan perquè Ucraïna ha guanyat el relat. És com quan li van tancar el compte a Trump: ho van fer quan ja no tenia cost perquè havia perdut les eleccions. No hi havia divisió possible», considera Alexandre López-Borrull, professor de comunicació a la UOC (Universitat Oberta de Catalunya). «A mi em crea dubtes que Europa talli les emissions de Russia Today i Sputnik [els mitjans finançats pel Govern rus], però si les empreses de xarxes socials s’han posicionat tan ràpidament és perquè han vist que el debat era senzill».

La ‘memificació’ de la guerra

Dos artefactes digitals més conformen el relat ucraïnès a les xarxes occidentals: el paper del president Zelensky i els vídeos de joves ucraïnesos relatant el seu dia a dia en la guerra. Tal explosió de contingut contrasta amb la pràctica absència de relat rus i amb la imatge tan allunyada de la gent que projecta Putin en les seves reunions amb alts càrrecs russos.

«Hi ha una apagada informativa de diplomàtics russos a les xarxes. Zelensky està jugant sol», continua López-Borrull. «Però cal recordar que ell ha sigut actor i productor. Té molt clars els tempos, té capacitat comunicativa i l’explota en els seus vídeos: no només desmentint la informació russa sinó donant moral a les tropes, als soldats i a la resta de ciutadans. Crec que el que està fent és convertir cada ciutadà en un soldat a les xarxes, però per produir coses que mantinguin la moral: com preparen còctels molotov, com s’enfronten als tancs... Així insufla patriotisme i orgull».

«Jo ara mateix entro a TikTok i els deu primers vídeos que em surten estan relacionats amb la guerra. Són joves fent bromes que se n’han d’anar de casa seva o que hi ha toc de queda», relata Planes. «Al final la plataforma el que vol és contingut i, en una situació en la qual tothom està preocupat, és inevitable que es generi. Tot pot ser una situació per a la teva marca personal».

La invasió russa d’Ucraïna no és el primer conflicte armat que té lloc en l’era de les xarxes socials, però sí, com valora el periodista especialitzat a internet Ryan Broderick, «la primera guerra entre dues presències d’internet bastant igualades. Això està alterant completament la nostra comprensió de què i com és una ocupació. I té un efecte distorsionador, confús i aplanador sobre com processa el conflicte la resta del món».

Notícies relacionades

En el seu últim article, Broderick recull l’apreciació d’un altre escriptor, l’anglès Hussein Kesvani, sobre la guerra com a producte d’entreteniment per a les xarxes. Periodistes espanyols com Miquel Ramos o Nacho Carretero, a més d’altres usuaris de Twitter, han criticat aquests dies la «romantització de la guerra» a les xarxes. Kesvani ho descriu com a «memificació».

«Això no té tant a veure amb la falta d’empatia i comprensió del sofriment humà», diu, «com amb les plataformes fent la feina per a la qual van ser dissenyades: convertir tot en contingut».