Injustament condemnats

L’error judicial més greu en la història del Regne Unit va condemnar centenars de treballadors innocents

  • Un error informàtic del servei de comptabilitat del servei de correus britànic, l’origen de falses acusacions de robatori i frau

L’error judicial més greu en la història del Regne Unit va condemnar centenars de treballadors innocents

EFE

3
Es llegeix en minuts
Begoña Arce
Begoña Arce

Periodista

ver +

La vida de Josephine Hamilton va canviar el 2008 quan va ser acusada d’haver robat 36.000 lliures (43.000 euros) de la sucursal de correus que gestionava al comtat anglès de Hampshire. No havia sostret els diners, però els comptes no quadraven i van amenaçar d’enviar-la a la presó. Aquesta por la va portar a declarar-se culpable i hipotecar casa seva per pagar uns diners que havia robat. Molts anys més tard, la justícia va reconèixer la seva innocència. «Tenia 45 anys quan va començar tot això. Ha durat un terç de la meva vida. Penses que mai s’acabarà», diu la dona, que ja és àvia.

L’escàndol judicial més gran

Josephine és una dels més de 700 administradors del Post Office, el servei postal britànic propietat de l’Estat, que van ser condemnats injustament per frau. L’escàndol més gran en la història judicial del Regne Unit està sent objecte d’una investigació pública que dona veu per primera vegada a les víctimes d’un error informàtic que les autoritats van preferir ignorar.

Les destrosses humanes i financeres van ser enormes. Hi va haver quatre suïcidis, alguns van acabar entre reixes per un delicte que no havien comès, d’altres es van arruïnar, van perdre la casa, la feina, les famílies es van trencar, hi va haver divorcis, problemes psicològics, la càrrega dels antecedents penals i la vergonya de persones honrades que van passar a ser vistes com a deshonestes.

«Em vaig convertir en una reclusa, no sortia al carrer. Encara no soc la mateixa persona. No em fio de ningú. És difícil», explica Lorraine Williams, sentenciada a anar a la presó el 2012. La condemna va quedar en suspens, però només nou anys més tard es va reconèixer la seva innocència.

Errors informàtics

Els problemes van sorgir amb el canvi de la comptabilitat tradicional el 1999 pel sistema informàtic Horizon, dissenyat per la japonesa Fujitsu per a la xarxa de sucursals del Post Office per tot el país. Moltes d’aquestes oficines són petites franquícies en localitats on realitzen múltiples funcions i formen part del teixit social de la comunitat. Alguns gestors van començar a veure errors constants en la comptabilitat del sistema i ho van avisar. Durant anys, els màxims responsables del servei de correus no es van donar per al·ludits. El sistema havia costat desenes de milions i «no podia cometre errors». En lloc d’investigar i admetre el possible fiasco, van començar a enviar cartes acusant els treballadors de robatori, frau i falsa comptabilitat. Després van arribar les demandes judicials. Els jutges van preferir creure en la infal·libilitat del sistema informàtic.

«Sang a les mans»

Notícies relacionades

Baljit Sethi, de 69 anys, demana responsabilitats «al més alt nivell» de l’empresa governamental. Sethi va ser el primer testimoni en la investigació pública i va explicar com ell i la seva dona, Anjana, de 67 anys, ho van perdre tot quan li van reclamar 20.000 euros. «La gent que va fer això ha de ser investigada».  Va arribar a pensar a treure’s la vida, admet. «El Post Office té sang a les seves mans», afirma Hamilton.

El 2019, un grup de 555 víctimes va portar el cas als tribunals i va guanyar. Des d’aleshores hi ha hagut altres sentències favorables. El govern ha obert un fons de milers de milions de diners públics per compensar tots els que van ser condemnats. Les víctimes també volen veure que els responsables paguin pel que va passar. «Vull que vagin a la presó», afirma Williams. «Algú ha de pagar per un cas com aquest».

Temes:

Regne Unit