L’Iran condemna a vuit anys de presó un ciutadà francès per espionatge
Benjamin Brière va ser detingut el maig del 2020 acusat de fer fotografies «d’àrees prohibides» amb un dron

Un tribunal revolucionari iranià ha condemnat aquest dimarts el ciutadà francès Benjamin Brière a vuit anys de presó per «col·laboració amb l’enemic», un tipus de càrrec per espionatge, ha informat a Efe un dels seus advocats iranians, Saeid Dehghan, que va anunciar que apel·laran la sentència en els pròxims 20 dies. Brière va ser detingut el maig del 2020 per fer fotografies «d’àrees prohibides» amb un dron. «Aquesta sentència és el resultat d’un judici purament polític i el fruit d’una mecànica manifestament útil al règim iranià», ha dit, pel seu costat, Philippe Valent, l’advocat francès de Brière.
De 36 anys, Brière va ser detingut per fer volar una ‘helicam’ en una zona desèrtica a prop de la frontera entre el Turkmenistan i l’Iran. L’arrest va sortir a la llum el febrer del 2021, nou mesos després que tingués lloc, quan va ser confirmada pel Govern francès i Dehghan va denunciar que s’enfrontava a «acusacions contradictòries i falses».
Aquest dilluns, el Ministeri d’Exteriors francès va assegurar que seguia amb «la més gran atenció i preocupació» la seva situació. Aquesta declaració ministerial apuntava que va ser arrestat mentre «efectuava una parada turística a l’Iran» i recordava que l’ambaixada en aquest país ha estat en contacte en aquest temps tant amb ell com amb la seva família i el seu advocat.
Vaga de fam
Brière va iniciar una vaga de fam per Nadal en protesta per les seves condicions de detenció i segons el seu advocat francès està cada vegada més feble. La seva família, segons el lletrat, està preocupada pel seu estat de salut mental i físic i demana a les autoritats franceses que prenguin mesures «immediates» que permetin repatriar-lo.
Brière no és l’únic francès detingut a l’Iran. L’antropòloga francoiraniana Fariba Adelkhah va ser empresonada de nou al país persa la setmana passada per violar el seu arrest domiciliari «dotzenes de vegades». Adelkhah va ser condemnada el 2020 a cinc anys de presó per «col·lusió per atemptar contra la seguretat nacional» i des d’octubre del 2021 es trobava sota arrest domiciliari a Teheran i controlada amb un braçalet electrònic.
L’Iran manté empresonats desenes d’estrangers o iranians amb doble nacionalitat a qui acusa principalment d’espionatge i utilitza com a palanca de pressió contra els seus països d’origen.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Víctima mortal Mor un auxiliar forestal que treballava en l’extinció de l’incendi de Paüls després de caure 20 metres
- Estiu de 2026 MediaMarkt ocuparà la gran botiga de FNAC al Triangle de plaça Catalunya
- Canvis després del congrés Lorena Roldán deixa el seu escó com a senadora i obre el ball de cadires al PP català
- Nova ordenació de jutjats Catalunya comptarà amb 109 unitats judicials noves, de les quals 34 són prioritàries
- En un informe El jutge rastreja el finançament del PSOE i requereix informació sobre les donacions d’Ábalos