Guerra contra el terrorisme
L’Administració Biden trasllada el seu primer pres de Guantánamo
La majoria de la quarantena de reclusos fa dues dècades que no són jutjats
Presos de Guantánamo, en una imagen tomada en 2016. /
Dilluns el Govern del president Joe Biden ha traslladat el seu primer detingut de la presó militar nord-americana de Guantánamo, un marroquí que hi era empresonat des del 2002, amb la qual cosa la població del centre es redueix a 39.
Creada per allotjar sospitosos estrangers després dels atemptats de l’11 de setembre del 2001 a Nova York i Washington, la presó va arribar a simbolitzar els excessos de la «guerra contra el terrorisme» dels Estats Units a causa dels durs mètodes d’interrogatori que, segons els crítics, equivalen a la tortura.
Mentre que Trump va mantenir la presó oberta durant els seus quatre anys a la Casa Blanca, Biden s’ha compromès a tancar-la. Abdul Latif Nasir, que és marroquí i té 56 anys, va ser repatriat al Marroc. Havia sigut autoritzat a ser alliberat el 2016.
Dues dècades sense judici
Notícies relacionadesFa gairebé dues dècades que la majoria dels presos que queden a Guantánamo està reclosos sense ser acusats ni jutjats. Inaugurada sota el mandat del president George W. Bush, la població de la presó va arribar a un màxim d’uns 800 reclusos abans de començar a reduir-se. Obama va reduir-ne encara més el número, però el seu esforç per tancar la presó es va veure obstaculitzat en gran manera per l’oposició republicana en el Congrés.
El Govern federal continua tenint prohibit per llei el trasllat de reclusos a presons al territori continental dels Estats Units. Fins i tot amb el seu propi partit demòcrata controlant ara el Congrés, Biden té unes majories tan escasses que s’enfrontaria a un dur repte per aconseguir canvis legislatius perquè alguns demòcrates també podrien oposar-s’hi.
- Captura en aigües internacionals Albares denuncia des d'Alemanya el tracte «monstruós, inhumà i indigne» d'Israel als activistes de la Flotilla
- Nova estructura La UEFA canvia els formats de la Lliga de Nacions i de les fases de classificació a partir del 2028
- Informe de l’associació Aecoc La indústria de fruites i hortalisses avisa que li queda poc marge abans d’haver d’apujar preus
- Violència de gènere El crim masclista de Figueres eleva a tres els feminicidis a Catalunya aquest 2026
- En primera persona Sandy Martos, activista: “Consells? Sí, però sense solucions ni veritats absolutes”
