Per ordre de la UNESCO

Itàlia prohibeix des d’agost el pas de grans barcos davant Venècia

Fins al moment aquests vaixells, turístics o comercials, navegaven davant la plaça de San Marcos per recórrer el canal de la Giudecca

Protesta de los residentes en la ciudad italiana de Venecia contra la presencia de los grandes cruceros

Protesta de los residentes en la ciudad italiana de Venecia contra la presencia de los grandes cruceros / MANUEL SILVESTRI (REUTERS)

2
Es llegeix en minuts

El Govern italià ha aprovat aquest dimarts un decret amb el qual des del pròxim 1 d’agost es prohibirà el pas de creuers i barcos de grans dimensions davant la ciutat de Venècia, amb l’objectiu de protegir l’urbs. En la mateixa regulació han declarat «monument nacional», és a dir espai protegit, el canal que passa per davant de la monumental plaça de San Marcos i el de la Giudecca, per on abans navegaven aquestes embarcacions, cosa que indignava els veïns i organitzacions ambientalistes.

En concret la prohibició de navegació afecta els barcos de més de 25.000 tones brutes, superiors als 180 metres d’eslora, més de 35 metres d’altura i que produeixin més d’un 0,1% de sofre en les seves emissions. El ministre italià de Cultura, Dario Franceschini, va explicar que la mesura era «imposposable» davant la pròxima sessió del comitè del Patrimoni de la UNESCO, que estudiarà l’estat de conservació de la ciutat dels canals, a la qual va arribar a amenaçar de treure de la seva llista.

El Parlament italià va aprovar el mes de maig passat una llei per treure els grans creuers de la llacuna veneciana i ara el Govern del primer ministre, Mario Draghi, posa una data concreta, estableix els requisits per poder navegar-hi i indica nous punts per atracar. En aquest sentit ordena la realització d’«almenys quatre» punts on desembarcar a Port Marghera, terra ferma, cosa que suposarà una inversió de 157 milions d’euros, va explicar el ministre d’Infraestructures i Mobilitat Sostenible, Enrico Giovannini.

Licitació contemplada en la llei

Això serà mentre es resol una licitació contemplada en la llei aprovada al maig a la recerca d’idees que permetin construir un port per a aquestes naus fora de la llacuna en la qual es troba Venècia, separada del mar Adriàtic per una estreta mànega de terra.

Fins al moment aquests vaixells, turístics o comercials, navegaven davant la plaça de San Marcos per recórrer el canal de la Giudecca amb direcció a l’Estació Marítima, el port on atracaven, a l’extrem oest de l’illa.

La UNESCO va sol·licitar ja el 2012 al Govern italià que busqués alternatives al trànsit marítim a la zona de la llacuna de Venècia per acabar amb el pas de grans barcos, que ha sigut una de les condicions que posteriorment ha imposat per evitar que Venècia sigui eliminada de la llista de ciutats Patrimoni de la Humanitat.

Així mateix el decret estableix compensacions en favor de les companyies navilieres i del gestor del port afectats per aquesta prohibició, entre altres beneficiaris.

Notícies relacionades

Amb l’objectiu de preservar la integritat d’aquesta delicada ciutat, també s’ordena els últims retocs al sistema de dics mòbils amb què s’evitaran les freqüents inundacions, tapant les tres sortides de la llacuna al mar. Per completar aquests dics, coneguts com MOSE, i realitzar alguns projectes vinculats a això, el Govern ha desemborsat 170 milions més d’euros.

Des del sector turístic han acceptat aquestes mesures. El president de Confcomerç de la regió del Vèneto (nord), Marco Michielli, ho veu com «un bon acord» perquè el Port Marghera és de moment l’única solució «pràctica» en temps ràpids i els creuers podran continuar anunciant Venècia com a parada.