Crisi sanitària global
Allau de peticions de vacunació a França després de l’obligatorietat del passaport Covid
Després dels anuncis de més restriccions en l’oci, la cultura, bars i restaurants, els francesos reserven en massa la seva cita per ser immunitzats
El personal d’hospitals, residències geriàtriques i centres per a discapacitats haurà de vacunar-se abans del 15 de setembre, a risc de «no poder treballar i deixar de cobrar»
El president francès ho va dir alt i clar: «Estendrem al màxim [l’ús del] passi sanitari per incitar el major nombre possible de persones a vacunar-se». I els seus conciutadans en van prendre nota: després de l’al·locució d’Emmanuel Macron, més d’1,3 milions de persones van reservar cita, a través de la principal plataforma de citacions ‘online’ –Doctolib– per rebre la primera dosi de les vacunes contra la Covid. «Una mobilització rècord», resumeix el cofundador de la companyia, Stanislas Niox-Chateau, en el seu compte de Twitter.
Amb l’objectiu de frenar la reacceleració de l’epidèmia, a partir del 21 de juliol, el passi sanitari –un document digital que conté un certificat de vacunació o d’immunització per haver contret la malaltia o una prova PCR o d’antígens negativa– serà indispensable per accedir als espais d’oci i cultura que reuneixin més de 50 persones: parcs d’atraccions, concerts, festivals, cines i teatres inclosos. Si bé aquesta mesura afecta tots els majors de 12 anys, l’Elisi ha comunicat, sense donar detalls, que la norma es flexibilitzarà per als joves de 12 a 18 anys i per al personal dels centres culturals i d’esbarjo.
El passi sanitari s’estén
El passi sanitari s’esténAquesta restricció s’aplicarà, des de principis d’agost, «en cafès i restaurants, així com en hospitals, residències d’avis, establiments mèdics i socials [...] en els transports de llarga distància [com els avions], a trens i autobusos per als trajectes llargs», va especificar el mandatari gal aquest dilluns a la nit. Els empleats de cafès, bars, restaurants i centres comercials també hauran de presentar el seu propi certificat sanitari.
Aquest passi també serà necessari a les terrasses: «En una terrassa, és necessari assegurar-se que es respecten les distàncies. I seran els amos dels restaurants [i bars] els que hauran de comprovar que els clients tenen un passi sanitari –ha precisat aquest matí la ministra de Treball, Elisabeth Borne–. A continuació, la policia i les forces de l’ordre certificaran que el responsable de l’establiment realitza aquestes comprovacions». Una mesura que desperta ja la còlera del sector.
L’accés a l’oci i la cultura queda així subjecte a la vacunació o a una prova Covid negativa i, tenint en compte que a partir de la pròxima tardor els tests PCR deixaran de ser gratuïts –tret de prescripció mèdica–, l’allau de peticions de cites per rebre la immunització no es va fer esperar. Segons Stanislas Niox-Chateau, «el 65% de les cites» reservades després del discurs del president incumbeixen «persones menors de 35 anys».
Abocats a quedar-se a l’atur
Notícies relacionadesA l’extensió del certificat sanitari se suma la vacunació obligatòria per a tots els empleats, sense distinció, d’hospitals, residències geriàtriques i centres per a persones discapacitades. Les persones concernides tindran dos mesos per ser vacunades, a partir del 15 de setembre, començaran els controls i, per tant, es decretaran sancions. Aquells que no respectin la norma «no podran treballar i deixaran de cobrar», va detallar aquest dimarts el ministre de Sanitat, Oliver Véran. Segons la responsable de Treball, els afectats també s’arrisquen a una suspensió, abans d’«una amonestació» o, fins i tot, un acomiadament.
El projecte de llei sobre la vacunació obligatòria del personal sanitari i l’ampliació del passi sanitari es presentarà aquest dimarts al Consell d’Estat i la setmana vinent al Consell de Ministres.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán
- Les gravacions del cas Koldo Koldo García va oferir al cap de la Policia Nacional avions d’Air Europa per deportar migrants magribins durant la covid
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032