Revés als republicans
El Suprem dels EUA salva per tercera vegada la reforma sanitària d’Obama
Els jutges afirmen que els demandants republicans no tenen jurisdicció per impugnar l’Obamacare
La reforma sanitària, objectiu dels conservadors, ha donat cobertura sanitària a 31 milions de persones
mbenach38294762 files this file photo taken on january 10 2017 shows an ob170504210508 /
El Tribunal Suprem dels Estats Units ha desestimat per tercera vegada el recurs presentat per diversos estats republicans per revocar la reforma sanitària de Barack Obama. La màxima instància judicial del país va determinar per set vots a favor i dos en contra que els demandants no tenen jurisdicció per impugnar la llei, que s’ha convertit en un dels cavalls de batalla dels conservadors des que fos aprovada el 2010. Aquest desenllaç servirà per assegurar el futur d’una llei que ha anat guanyant popularitat amb el pas del temps i ha permès que 31 milions de nord-americans obtinguin una cobertura sanitària que no tenien abans de la reforma empresa pel president demòcrata.
La decisió judicial ha passat per alt el principal argument esgrimit pels republicans. Recolzant-se en la decisió adoptada pel Congrés el 2017, que va suspendre el mandat individual que obligava a pagar una multa a tots aquells nord-americans que es neguessin a contractar una assegurança sanitària, esgrimien que, seguint la mateixa lògica, tota la llei hauria de ser inconstitucional. Una postura que, si hagués sigut avalada pel Suprem, hauria acabat amb clàusules molt populars de la llei, com la que garanteix la cobertura per als pacients amb malalties preexistents o la que permet als joves figurar a les pòlisses dels pares.
Rebuig del recurs
Però el Suprem ni tan sols va contemplar aquesta pregunta, al considerar que els estats demandants no han patit la classe de perjudicis directes que els haurien concedit autoritat legal per impugnar la llei. «No han demostrat tenir jurisdicció per atacar com a inconstitucional la provisió sobre la cobertura mínima essencial de la llei», va argumentar el jutge Stephen Foyer per desestimar el recurs. La seva opinió va estar recolzada per sis jutges més, tant progressistes com conservadors. Entre aquests últims, dos d’ells van dissentir. Aquesta decisió garanteix la supervivència de la llei, com a mínim fins que els republicans tornin a tenir majoria al Congrés.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Previsió meteorològica L’episodi de pluges intenses «estàtic» s’acarnissa a Badalona, el Maresme i el Vallès a l’espera de més precipitacions
- Crisi ramadera L’últim senglar infectat canvia l’escenari: «Reforçarem la vigilància en l’entorn de Sant Cugat per detectar més casos»
- Professor i pedagog Mor als 87 anys Joaquim Arenas, un dels pares de la immersió lingüística
- Escàndol internacional Trump, Clinton i la trama Epstein d’abús sexual: les claus
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
