Mor l’escriptora Janet Malcolm, un dels grans noms del periodisme
Referent en la narrativa de no ficció, l’autora de ‘El periodista y el asesino’ ha mort als 86 anys d’un càncer de pulmó

El periodisme i la literatura de no ficció han perdut aquest dijous un dels seus grans referents. L’escriptora nord-americana Janet Malcolm, autora de ‘El periodista y el asesino’, ha mort als 86 anys a causa d’un càncer de pulmó.
Malcolm va crear un estil narratiu propi que anava un pas més enllà de l’anomenat Nou Periodisme i barrejava reportatge i una dissecció psicoanalítica dels seus personatges.
Nascuda a Txecoslovàquia el 1934 amb el nom Jana Wienerová, Malcolm va migrar al costat de la seva família als Estats Units el 1939, sent tan sols una nena. El 1963 va iniciar la seva relació professional amb The New Yorker, mitjà on desenvoluparia gran part de la seva carrera.
Fumadora empedreïda, Malcolm veia els seus inseparables cigarrets com una inspiració per a l’escriptura, com Josep Pla. No obstant, el 1978, tres anys després de la mort del seu marit, va separar la creativitat de la nicotina i va començar a publicar els llibres i assajos que la convertirien en un referent del món periodístic i literari.
Obra i polèmica
Notícies relacionadesLa seva carrera i obra no va estar exempta de polèmica. A ‘El periodista y el asesino’, la seva obra magna i referent en la no-ficció, Malcolm va documentar quirúrgicament el cas de Jeffrey MacDonald, un doctor acusat d’assassinar la seva dona i les seves dues filles, i la seva relació d’amistat amb el periodista Joe McGinniss.
La figura de McGinniss li va servir per assenyalar les contradiccions morals dels periodistes i els seus problemes ètics, una cosa que el reporter assenyalat va negar. «L’ambigüitat moral del periodisme no rau en els seus textos, sinó en les relacions des d’on sorgeixen, relacions que són invariablement i ineludiblement desequilibrades», resa el llibre.
- Fugida salarial del 0,5% Els funcionaris de la Generalitat no cobraran fins a l’octubre la paga de fins a 625 euros pels retards pendents
- Medi ambient Els pops fugen d’Espanya i envaeixen les costes britàniques: aquest és el motiu
- Xarxes El nen de "la tranquil·litat" a les piscines de Terol parla 13 anys després: "Un dia vaig arribar amb el pit enfonsat i un ull morat a casa"
- Comerç La FNAC d’El Triangle s’acomiada avui amb grans rebaixes
- Tribunals "Me l’han jugada. Agafeu-los i mateu-los"
- Piscines, brou de cultiu de malalties: quines infeccions pots agafar i com prevenir-les
- Mor una anciana atropellada pel seu propi vehicle a Barcelona
- POLÍTICA Sánchez braceja per salvar-se del naufragi mentre Feijóo celebra cada cop amb el PP de festa
- Polèmica L’alcaldessa de Palafrugell nega que s’hagi prohibit als grups d’havaneres afegir-se al públic si canta ‘El meu avi’
- Comitè federal Illa exhibeix el seu suport a Sánchez i a les mesures preses en el PSOE: «Anem pel bon camí»