Pugna per les notícies
Austràlia aprova la llei que obliga Google i Facebook a pagar als mitjans de comunicació
El Parlament dona llum verda a la primera legislació mundial que força les tecnològiques a negociar una retribució per compartir contingut informatiu

Austràlia ja compta amb una llei que obliga Google i Facebook a pagar als mitjans de comunicació per enllaçar les seves notícies. Aquest dijous, el Parlament australià ha donat llum verda a la primera llei a tot el món que força els gegants tecnològics a negociar una retribució per poder mostrar aquest contingut informatiu.
Després d’anunciar la intenció d’impulsar aquesta regulació, Google va amenaçar de deixar d’operar al país i Facebook va decidir, sense avisar, bloquejar la publicació i compartició de notícies. La primera companyia va acabar renunciant a aquesta amenaça després d’arribar a un acord per pagar a News Corp, l’imperi mediàtic del magnat conservador Rupert Murdoch, que controla les capçaleres més grans del país.
El bloqueig de Facebook va ser més espinós i va evidenciar la forta pugna amb el Govern per aquesta llei. Dimarts, la xarxa social i l’Executiu van tornar a la taula de negociació i van acordar aprovar unes noves esmenes a la llei que donen un marge de negociació més gran a les tecnològiques, cosa que els permet esquivar el paper dels tribunals com a mitjancers entre aquestes empreses i els mitjans de comunicació. Les plataformes creuen que l’amenaça dels tribunals permet als mitjans demanar remuneracions abusives; els mitjans creuen que sense aquesta amenaça seria impossible arribar a acords.
Dubtes sobre el seu impacte
Notícies relacionadesGran part del text legal ja va ser aprovat anteriorment per la Cambra de Representants, així que aquest dijous únicament s’han passat les esmenes segellades entre el Govern i Facebook, que rebaixen la pressió per a la multinacional nord-americana. Amb l’aprovació, la llei ja pot ser implantada.
La llei pretén una regulació més gran dels gegants tecnològics, que absorbeixen gran part del mercat publicitari, perquè compensin els mitjans de comunicació. L’aparició de les plataformes ha accentuat que siguin aquestes les que captin la majoria d’ingressos per publicitat, cosa que colpeja la premsa. No obstant, experts i organitzacions com ara Country Press Australia –que representa 161 diaris regionals– han advertit que la llei pot acabar beneficiant únicament els grans grups mediàtics, i perjudicar així el periodisme local.
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Reforma horària El final del canvi d’hora obre la porta que Espanya recuperi el seu fus horari natural
- La caòtica presentació de ‘Lux’
- "Espanya té dues grans capitals europees: Madrid i Barcelona"
- Digues adeu a la tosca de la dutxa amb aquests senzills remeis casolans
- Nova data Bad Gyal farà un tercer concert al Palau Sant Jordi de Barcelona
- La indústria de la longevitat Les teràpies cel·lulars antienvelliment desembarquen a Espanya amb tractaments de fins a 10.000 euros
- AJUDA DEL GOVERN ¿Com es poden demanar les ajudes de 10.000 euros al mes per a pacients amb ELA en fase avançada?
- Hàbits culturals Els catalans amb subscripció a plataformes digitals es disparen en tres anys fins al 78%