Pugna per les notícies
Austràlia aprova la llei que obliga Google i Facebook a pagar als mitjans de comunicació
El Parlament dona llum verda a la primera legislació mundial que força les tecnològiques a negociar una retribució per compartir contingut informatiu

Austràlia ja compta amb una llei que obliga Google i Facebook a pagar als mitjans de comunicació per enllaçar les seves notícies. Aquest dijous, el Parlament australià ha donat llum verda a la primera llei a tot el món que força els gegants tecnològics a negociar una retribució per poder mostrar aquest contingut informatiu.
Després d’anunciar la intenció d’impulsar aquesta regulació, Google va amenaçar de deixar d’operar al país i Facebook va decidir, sense avisar, bloquejar la publicació i compartició de notícies. La primera companyia va acabar renunciant a aquesta amenaça després d’arribar a un acord per pagar a News Corp, l’imperi mediàtic del magnat conservador Rupert Murdoch, que controla les capçaleres més grans del país.
El bloqueig de Facebook va ser més espinós i va evidenciar la forta pugna amb el Govern per aquesta llei. Dimarts, la xarxa social i l’Executiu van tornar a la taula de negociació i van acordar aprovar unes noves esmenes a la llei que donen un marge de negociació més gran a les tecnològiques, cosa que els permet esquivar el paper dels tribunals com a mitjancers entre aquestes empreses i els mitjans de comunicació. Les plataformes creuen que l’amenaça dels tribunals permet als mitjans demanar remuneracions abusives; els mitjans creuen que sense aquesta amenaça seria impossible arribar a acords.
Dubtes sobre el seu impacte
Notícies relacionadesGran part del text legal ja va ser aprovat anteriorment per la Cambra de Representants, així que aquest dijous únicament s’han passat les esmenes segellades entre el Govern i Facebook, que rebaixen la pressió per a la multinacional nord-americana. Amb l’aprovació, la llei ja pot ser implantada.
La llei pretén una regulació més gran dels gegants tecnològics, que absorbeixen gran part del mercat publicitari, perquè compensin els mitjans de comunicació. L’aparició de les plataformes ha accentuat que siguin aquestes les que captin la majoria d’ingressos per publicitat, cosa que colpeja la premsa. No obstant, experts i organitzacions com ara Country Press Australia –que representa 161 diaris regionals– han advertit que la llei pot acabar beneficiant únicament els grans grups mediàtics, i perjudicar així el periodisme local.
- INCENDIS FORESTALS Una vella i «maleïda» cançó de Serrat, l’himne per recordar l’estiu en què va cremar l’oest espanyol
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Medi ambient L’ús intensiu de les dessalinitzadores situa les reserves dels pantans al 74%
- MÚSICA AMB MISSATGE POSITIU El 'revival' dels balcons del clàssic del Dúo Dinámico 'Resistiré'
- Obituari Mor Manuel de la Calva, membre del Dúo Dinámico, als 88 anys
- Immigració El Govern aprova el repartiment de menors migrants entre comunitats autònomes
- Jubilació La despesa en pensions puja un 6,2% a l’agost, fins a la xifra rècord de 13.621 milions
- Reunió del Consell Executiu El Govern llaura el camí dels pressupostos amb un reforç de la hisenda catalana i el reconeixement final a la llei de barris