repte empresarial

Itàlia estrena un nou diari en paper malgrat la crisi

El nom del rotatiu és 'Domani' i el propietari és Carlo De Benedetti, un dels fundadors de 'La Repubblica'

zentauroepp54940591 internacional   15 9 2020  domani nuevo periodico de italia200915161946

zentauroepp54940591 internacional 15 9 2020 domani nuevo periodico de italia200915161946

2
Es llegeix en minuts
Rossend Domènech
Rossend Domènech

Corresponsal a Roma

ver +

Es diu ‘Domani’ (Demà). Porta unes puntuacions vermelles sobre les dues últimes lletres, com estirant la pronunciació, Demàaaa, que evoca els venedors dels carrers del passat. És el nou diari italià que ha sortit a la venda aquest dimarts, desafiant les dures conseqüències econòmiques i socials causades per la pandèmia. Una esperança, potser. Hauria de ser d’esquerres, en el moment en què les esquerres polítiques se n’han anat al centre i a tot el món s’interroguen sobre la seva identitat.

L’editor és Carlo De Benedetti (Olivetti), de 85 anys, el mateix que el 1976 va publicar el ja cèlebre ‘La Repubblica’, que va fundar Eugenio Scalfari, acabat de comprar pel grup Gedi dels Agnelli. L’hi van vendre els dos fills de De Benedetti, a qui el pare ja l’havia deixat en herència, tot i que ells, com passa amb moltes indústries creades per les generacions anteriors, el van vendre immediatament per un centenar de milions dels fundadors de Fiat.

«Prou d’hereus», ha escrit De Benedetti a alguns dels seus consellers, anunciant que ‘Domani’ serà administrat per una fundació. «Garantirà recursos i autonomia», ha escrit el nou director, Stefano Feltri, d’uns 30 anys i ja subdirector d’‘Il Fatto Quotidiano’, el diari més independent del país.

«Els diaris imparcials no existeixen i els honrats declaren les seves pròpies preferències», escriu Feltri, al primer editorial, titulat ‘Un diari nou per a un futur a l’espera de ser escrit’. La redacció està composta per periodistes molt joves.

Molts ciutadans s’han preguntat en dies passats si ‘Domani’ serà el diari anti-‘Repubblica’, però Luigi Zanda, exconseller del grup Espresso (‘La Repubblica’), ho ha desmentit. «No és possible, perquè ‘La Repubblica’ és un producte únic, nascut en un moment extraordinari, amb un viver de periodistes de gran qualitat i amb la genialitat d’un director inimitable».

Format ‘llençol’

Zanda serà el president del consell d’administració del nou diari, per la qual cosa ha abandona el càrrec de tresorer del progressista Partit Demòcrata (PD), hereu de l’ex-Partit Comunista Italià. Tot i així, Zanda, que continua com a senador del PD, remarca que «no hi ha cap vincle entre el PD i el nou diari».

El nou rotatiu té 20 pàgines i es ven a un euro. De les 20, cinc són tot publicitat: una aigua mineral, una multinacional estratègica italiana, una petroliera del país, un banc i la Renfe nacional. El format no és de butxaca, sinó al contrari, més gran que el ‘llençol’ del ‘Corriere della Sera’. S’ha d’estar assegut per llegir-lo.

Notícies relacionades

El primer número no apunta a impressionar el lector, sinó que entra directament en la informació del moment italià, amb l’escola que comença entre mascaretes, gels i taules individuals; les eleccions en set autonomies, que diumenge i dilluns poden consolidar o donar un cop al Govern nacional; els «fons negres» de la Lliga de Matteo Salvini; el referèndum, també el cap de setmana, que proposa disminuir el nombre de parlamentaris en un 36,5%.

Una pàgina està dedicada a cartes al director i un comentari («Demà és un altre dia, però també un altre diari»). Segueixen quatre pàgines d’anàlisi, cada una dedicada a un tema diferent. No hi ha successos, ni horòscops, loteries o crucigrames. O sigui, un diari més d’opinió que d’informació, llunyà al que és ‘La Repubblica’, que aquest dimarts no ha comentat la sortida de ‘Domani’.

Temes:

Premsa Itàlia