crisi al país caribeny
Els indults de Maduro aprofundeixen les diferències en l'oposició veneçolana
Un sector, encapçalat per Henrique Capriles, s'inclina cada vegada més a participar en les eleccions parlamentàries de desembre
El diputat Juan Guaidó, recolzat especialment pels EUA, crida a boicotejar la contesa

zentauroepp54726005 31 august 2020 venezuela caracas roberto marrero office 200901175211 /
L’indult concedit pel president Nicolás Maduro a 110 opositors, alguns d’ells empresonats i d’altres en l’exili o sota mesures cautelars, debilita més l’estratègia dels sectors radicalitzats que, amb el diputat Juan Guaidó al capdavant, han buscat des de principis del 2019 forçar la sortida del Govern a cavall de les sancions econòmiques internacionals. Alhora, el madurisme aspira a donar més legitimitat als comicis parlamentaris del 6 de desembre. La participació en la contesa divideix l’oposició, i el Govern ha aprofundit aquesta esquerda en les últimes hores.
Segons l’analista polític Pablo Quintero, en aquest nou escenari torna a emergir la figura d’Henrique Capriles, que ha demanat públicament a l’antimadurisme que revisi el seu full de ruta després de mesos de frustracions. Amb aquesta sol·licitud, Capriles ha pres més distàncies de Guaidó, el legislador que els Estats Units i 54 governs més van reconèixer com a «president encarregat» i la popularitat del qual, d’acord amb una recent enquesta de Datanálisis, no supera el 17%. L’excandidat a president va decidir aprofundir les diferències fent seu un tuit de Josep Borrell, l’alt representant de la Unió Europea per a Afers Exteriors. «L’excarceració d’un considerable nombre de presos polítics i diputats perseguits a Veneçuela és una bona notícia i una condició sine qua non per continuar avançant en l’organització d’unes eleccions lliures, inclusives i transparents». Capriles creu conèixer els riscos de la seva moguda política. «Sabem a què ens enfrontem. Tot i així tenim l’esperança que s’obrin camins perquè els veneçolans decideixin el seu futur en pau».
La excarcelación de un considerable número de presos políticos y diputados perseguidos en Venezuela es una buena noticia y una condición sine qua non para seguir avanzando en la organización de unas elecciones libres, inclusivas y transparentes.
— Josep Borrell Fontelles (@JosepBorrellF) 1 de septiembre de 2020
L’alta comissionada de l’Organització de les Nacions Unides per als Drets Humans, Michelle Bachelet, va valorar també els «esforços en favor de l’obertura de l’espai democràtic». El director vicepresident del Fòrum Penal, Gonzalo Himiob, va recordar que encara hi ha 336 presos polítics al país.
Control parlamentari
Notícies relacionadesD’acord amb Luis Vicente León, el director de la consultora Datanálisis, les raons que van portar el Govern a posar en marxa els indults són «políticament interessades», ja que sap que «controlarà l’elecció parlamentària». Al seu criteri, el palau de Miraflores ha volgut donar «un marc més potable» a la contesa, que, sap, «podria fracturar encara més l’oposició».
El director de la consultora Datincorp, Jesús Seguías, va qualificar en aquest sentit d’«audaç» la jugada de Maduro, que deixa més en l’aire Guaidó. «És una trampa i no hi caurem», va assegurar, no obstant, el diputat. María Corina Machado, que encara està més inclinada que Guaidó a la dreta, va tornar a demanar la intervenció militar nord-americana. El delegat de Donald Trump en assumptes veneçolans, Elliot Abrams, va considerar que viu en un «realisme màgic». Machado li va respondre al falcó republicà: «La fantasia és creure que el règim sortirà per un altre mecanisme».
- INCENDIS FORESTALS Una vella i «maleïda» cançó de Serrat, l’himne per recordar l’estiu en què va cremar l’oest espanyol
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Medi ambient L’ús intensiu de les dessalinitzadores situa les reserves dels pantans al 74%
- Jubilació La despesa en pensions puja un 6,2% a l’agost, fins a la xifra rècord de 13.621 milions
- Reunió del Consell Executiu El Govern llaura el camí dels pressupostos amb un reforç de la hisenda catalana i el reconeixement final a la llei de barris
- EUA Trump redobla el seu atac a la independència de la Fed i acomiada la governadora de la Reserva Federal Lisa Cook
- Apunt El somriure de la Gioconda
- ELS TERMINIS DEL RETORN El Barça s’afanya pel Camp Nou