Cita amb les urnes
L'ultraconservador Duda guanya les presidencials poloneses amb el 51,2% dels vots
L'actual president, avalat pel governamental partit Llei i Justícia (PiS), va ser el més votat en la segona volta amb un 52,2% dels vots

zentauroepp54058319 gorlice poland 09 07 2020 polish president and candidat200711205449 /
L’ultraconservador Andrzej Duda ha sigut reelegit president de Polònia amb un 51,2% dels vots, segons els resultats encara provisionals difosos aquest dilluns per la Comissió Electoral Nacional, amb més del 90% dels districtes escrutats.
D’acord amb aquestes dades, l’actual president, recolzat pel governamental partit Llei i Justícia (PiS), va ser el més votat en la segona volta de les eleccions presidencials de diumenge, mentre que el seu rival, el liberal europeista i alcalde de Varsòvia, Rafal Trzaskowski, va obtenir un 48,7% dels sufragis.
La victòria de Duda, amb cinc anys en el càrrec, va començar a perfilar-se diumenge a la nit amb els primers sondejos difosos al tancament dels col·legis electorals, tot i que llavors el seu avantatge respecte a l’aspirant era tan sols d’unes dècimes –50,4% per al president davant el 49,6% del seu rival–.
Un segon sondeig de l’institut Ipsos va ampliar una mica aquest avantatge unes hores més tard, al situar Duda rondant el 51%. Amb els primers sondejos, Duda s’havia proclamat vencedor davant els seus seguidors, mentre Trzaskowski afirmava que s’havien d’esperar als resultats.
Participació del 68%
L’índex de participació va ser destacable, ja que es va situar a prop del 68,12% dels gairebé 30 milions d’electors convocats a les urnes per a aquesta segona volta dels comicis presidencials.
«Guanyar les eleccions amb gairebé un 70% de participació és una cosa fantàstica, vull agrair-ho a tots els meus compatriotes [...] Vull continuar amb les polítiques que he dut a terme fins ara. Mantindré el diàleg amb els meus compatriotes, i això no canviarà», va declarar Duda al conèixer-se les dades del primer sondeig.
En la primera volta, celebrada el 28 de juny i amb un total d’11 candidats, Duda havia sigut ja el més votat, amb el 43,50% dels vots emesos, mentre que Trzaskowski va aconseguir el 30,46% de les paperetes. Es perfilava una segona ronda amb resultat molt ajustat, ja que els sondejos en la recta final atorgaven a Duda el 50% i a l’alcalde de Varsòvia, un 47%.
Notícies relacionadesLes presidencials poloneses estaven previstes inicialment per al 10 de maig, però es van ajornar a causa de les restriccions vigents llavors per la pandèmia del coronavirus.
Els comicis es van portar a terme sota estrictes condicions d’higiene i seguretat, tant en la primera com en la segona ronda, sense incidents destacables.
- Jaume Miralles serà el nou director general d’IA del Govern
- Malalties ultrarares Un jove amb síndrome SAVI millora gràcies a un fàrmac contra el lupus
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Deduccions fiscals El ‘BOE’ confirma una nova deducció de fins a 340 euros en el teu IRPF: així pots beneficiar-te d’aquesta ajuda
- L’Apartur promou la "xivatada" anònima
- Pàrquing lliure Aparcar gratis a Barcelona: aquestes són les zones sense àrea verda
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Òbit Mor Robert Redford, llegenda de Hollywood, als 89 anys
- ACTUALITAT BLAUGRANA Més futbol gratis des del balcó: el Barça-Getafe, també al Johan Cruyff
- Negociació en marxa El Govern admet el xoc amb Hisenda pel finançament i defensa que Catalunya ha de recaptar el 100% de l’IRPF