ALERTA SANITÀRIA INTERNACIONAL

La publicitat es reinventa a Itàlia amb el coronavirus

Proliferen els anuncis de productes i serveis que s'adapten directament o indirectament a la pandèmia

Un poble tan poc donat a la unitat apel·la avui a la bandera, com en la postguerra i els partits de la selecció

zentauroepp53114544 rome  italy   13 04 2020   italian foreign minister luigi di200413164428

zentauroepp53114544 rome italy 13 04 2020 italian foreign minister luigi di200413164428 / RICCARDO ANTIMIANI

3
Es llegeix en minuts
Rossend Domènech
Rossend Domènech

Corresponsal a Roma

ver +

Des de fa més d’un mes i mig, la publicitat a les televisions i la premsa escrita han canviat a Itàlia. Els anuncis d’automòbils han desaparegut gairebé del tot i abunden productes, temes i serveis que s’adapten, directament o indirectament, ala pandèmia i a la clausura obligatòria dels ciutadans. Cadascú a la seva manera, revelant fragments històrics del país.

La passada setmana, el diari ‘Corriere della Sera’ va regalar als seus lectors una bandera d’Itàlia en cartró plastificat de 50 cm x 40 cm. Era més gran que el mateix diari. Una metàfora que els italians, poble de ciutadans individualistes i al si d’un país jove (1870), s’identifiquen i uneixen sota la bandera nacional davant els perills col·lectius. Ha passat poques vegades: a la postguerra, durant els anys del terrorisme i quan juga la selecció nacional. 

La paraula més utilitzada per vendre productes del moment és ‘nosaltres’, un plural que rarament és utilitzat en temps de normalitat. Als diaris i les teles es troben les «receptes de família» per passar el temps a casa o  jocs a distància per a nens. Un vi es promociona amb la frase «des de casa nostra a la vostra, llunyans però pròxims». «¿La casa se’t comença a quedar petita?»,  pregunta una cadena de supermercats. I la seva resposta és: «T’esperem amb molts serveis per fer-te companyia». A continuació, la llista de diaris, revistes, llibres, audiollibres i els films que ofereix gratuïtament.

«Tornem a començar junts», ofereixen diversos restaurants que ofereixen menús a domicili amb el lema: «¿Vols menjar italià i no aliments industrials?». «Res serà com després», proclama una cadena de supermercats, fent un gir als saberuts articles d’opinió que pronostiquen que «res tornarà a ser com abans».

Solidaritat

Amb les etiquetes #compraresponsable #joemquedoacasa, ven els seus productes la xarxa del comerç solidari. Una pàgina sencera de publicitat recorda els serveis a domicili de diverses especialitats: merceria, fusteria, reparacions de fontaneria i fins i tot assessoria per a parcs i jardins.

«Hi ha moments en què tots necessitem més energia», diu una operadora elèctrica. Un banc es dirigeix a les empreses amb l’eslògan següent: «Units som encara més forts». I una companyia d’assegurances afirma sense miraments «donar valor a les teves perspectives», remarcant ambiguament que estan especialitzats en «pòlisses sobre la vida». Un diari afegeix en una altra pàgina que «comprendre els fets és important, ara més que mai».

La cultura no es queda enrere. «¿M’aconselles un llibre?», titula el suplement cultural d’un diari. Una emissora de ràdio convida a seguir-la «ara que els costums han canviat». Rere el #Joemquedoacasa, una altra publicació ofereix somiar amb les seves guies «a la recerca de sabors i plaers antics», mentre que una altra convida a «redescobrir grans clàssics» des de casa.

«Canviar, la necessitat d’adaptar-se», titula en primera pàgina el suplement de salut d’un rotatiu. Els farmacèutics es promocionen amb un «vosaltres quedeu-vos a casa, nosaltres no podem». «La cura prossegueix a casa teva», proclama un hospital publicoprivat. «Us escoltem», ven un centre d’atenció telefònica als ancians a les 20 regions d’Itàlia. D’altres ofereixen sanejaments a domicilis i empreses, gel higienitzants de marca o la repetició de les normes d’higiene que la pandèmia exigeix. «Així de bons i pròxims, fins i tot en les emergències», diu l’anunci.

Aixecar-se

Sense que existeixi una explicació versemblant, una notària es reivindica amb una pàgina sencera i l’incomprensible títol d’«antropologia de l’emergència, el compromís de tots serà tornat, ¡no falta gaire!».  Una operadora telefònica proposa «cuinar junts». «La força és al costat teu», afirma una emissora de televisió al promocionar la gratuïtat de les pel·lícules d’estrena. «Sigues lliure», proposa un conegut venedor mundial de tota mena de productes. A les teles abunden les publicitats de menjars per a gossos i gats i una famosa marca de pasta es proposa, sota les notes de ‘Va pensiero’:  «Als que treballen en el silenci dels hospitals, criden des dels balcons...».

«Pensem en com estar millor, junts», aconsella una marca d’oli. «Una bona compra pot canviar el món», il·lustra una cadena de supermercats atenta a l’atmosfera actual. Una companyia d’assegurances regala un mes de pòlissa als seus clients per «col·laborar durant l’emergència».

Notícies relacionades

Les úniques que continuen impertorbables, mostrant cases de famosos, de luxe, a la platja o a la muntanya, són les revistes d’estil. Potser ajuden a somiar. L’única marca de cotxes que tossudament insisteix a vendre en aquest moment afirma que «quan la vida canvia, nosaltres podem canviar amb ella». ¡Llàstima que estigui prohibit circular!

No obstant, una marca de vehicles de luxe afegeix: «Estranyament els nostres carrers són buits, és molt trist; no obstant, mai havien estat tan plenes de coratge, somnis, orgull, sofriment. Però som italians, ens hem tornat a aixecar sempre més forts. El nostre viatge comença aquí».